• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gnälliga bromsar

F

F.d. 9174

Guest
Har problem med bromsarna trots att vi försöker köra med bilen varje månad för
att försöka undvika rost.

Bilen står ute hela året, dock under tak (car-port).

Bytte skivorna sommaren 2005 men gnället har börjat så smått att återkomma.

Vi åker c:a 1 000 mil på ett år

Bilen är en Fiat, årsm-00 är det någon som har samma problem eller kan vi vara
ensamma om detta?

Om det är någon som vet hur man "botar" gnällheten hör av Er, snälla......
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Gnälliga bromsar

Hej,

Vi har Fiat 2,3JTD 2005, och har samma problem, gnissel med låga hastigheter och någon gång hörbar kvitter när man kör 90-100.

Servicen kunde inget göra, eller hjälpte inte i varje fall.
Tacksam om någon har bra tips!

hälsning
anitajyrki
 
F

F.d. 4439

Guest
Sv: Gnälliga bromsar

när man byter bromsar skall man enligt känd tv-mekaniker slita in dom nya bromsarna genom att köra med ett lätt tryck på bromsen. samma kan man göra om bilen stått ett tag, enligt samma man. är det "bromsskrik" säger han att man kan borra ett par små hål i klossarna och tryck in blyertsstift där.

mvh
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Gnälliga bromsar

Oftast är skrik från bromsarna (skivtyp) att det är vibbrationer mellan klotsarna och bromsoket. Om man stryker på ett tunt lager kopparpasta eller annat fett som är speciellt gjort för ändamålet på bromsklotsens anliggningsyta mot bromsoket och klotshållaren så brukar det vara tyst. OBS! Det ska inte strykas på anliggningsytan mot skivan.. Det måste vara ett mycket värmetåligt fett annars får man problem med olja på beläggen istället.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Gnälliga bromsar

Hej!
När jag byter mina klotsar så har jag alltid i alla tiders slippat bort kanten på järnet.Där brukar finnas kvar lite gjutshäg.Och så tar man lite kopparpasta på baksidan av klotsen...garanterat fri från gisel och hjulet snurar så fint.
Hälsningar/Zlatko
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Gnälliga bromsar

Hej, Jyrkla
Vi har haft precis samma gnissel på våra två Fiatar. Mest pinsamt när man ligger i långsamtgående bilköer på autobahn - alla i filen intill tittar nedsättande.

På båda bilarna lossade beläggen från metallplattan och böjde upp sig lite och låg därmed an mot skivan. Gnissel o varmgång - med framhjulslager som började låta pga av att fettet tydligen trängt ut pga värmen.

Den ena var en 03:a den andra en 05:a

På Fiat ansåg man att jag "bromsade för sällan"... !!!!!!
ds
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Gnälliga bromsar

Hej Hundvakten jag bromsar oxå för sällan, du gör väll som jag anpassar avstånd, fart och anväder växellådan då blir det ju inte mycket bromsande.
Zubacs tipps att slipa bort lite på klossarnas kant funkar bra i mitt fall
Fast bromsarna måste motioneras lite ibland det kan man göra med bilen stillastående ett par kraftiga tramp på pedalen så oket får arbeta.:D
 
Toppen