• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gmail

F

F.d. 5322

Guest
Är det någon mer än vi som har gmail för att hantera e-mail?
Vi har haft det i flera år men de senaste månaderna, upplever vi att det har blivit betydligt sämre åtkomst! Det laddar inte ner nya mail utan står och "tuggar". Efter en stund kommer meddelandet: "Oj, ett fel inträffade...."

Frågan är om det är fel på deras eller våra "prylar"?

Sv: Gmail

Jag har Gmail i både dator (internet) och telefon (GPRS) och det funkar jättebra. Telefonen är hela tiden uppdaterad i adressbok och kalender. Idag är det cognacsprovning med bla några HBK'are.:)

Jag hoppade av spray.se eftersom de ogillade att jag hanterade mailen via Outlook Express. När de hotade med att stänga ner min mail om jag inte betalade så gick jag över till Gmail. Jag kollade lite på Sprays vanliga epostsida som är gratis och den var verkligen fullbesudlad med reklam och div. trivialiteter. Tittar man för länge på den så riskerar man att få epilepsi och fallandesot m.m., skulle jag tro.

Nåväl till ämnet: Gmail funkar bra för mig både på datorn och i androiden!

Dock saknar jag "gamla" Telia litegrann. Tyvärr råkade det bolaget i olag och skrämde bort sina trogna kunder när de blev konkurrensutsatta för ett antal år sedan men de tycks nu ha stabiliserat sig såpass att de är intressanta igen! Tänk om man kunde få tillbaka sina gamla epostadresser! Någon som vet?

Jappe

Senast ändrad:

Startade om burken och nu går det igen.
Det kanske krävs att man gör det ibland? Vad vet jag. Här är datorerna alltid på, i stort sett.

Tack för er hjälp!

Jag hoppade av spray.se eftersom de ogillade att jag hanterade mailen via Outlook Express. När de hotade med att stänga ner min mail om jag inte betalade så gick jag över till gmail. Jag kollade lite på Sprays vanliga epostsida som är gratis och den var verkligen fullbesudlad med reklam och div. trivialiteter. Tittar man för länge på den så riskerar man att få epilepsi och fallandesot m.m., skulle jag tro.

Nåväl till ämnet: gmail funkar bra för mig både på datorn och i androiden!

Dock saknar jag "gamla" Telia litegrann. Tyvärr råkade det bolaget i olag och skrämde bort sina trogna kunder när de blev konkurrensutsatta för ett antal år sedan men de tycks nu ha stabiliserat sig såpass att de är intressanta igen! Tänk om man kunde få tillbaka sina gamla epostadresser! Någon som vet?

Jappe

Jag har gratisversionen av home.se som är samma sak som Spray fast med ett anat gränssnitt. Funkar utmärkt om man kör Firefox med AdBlock Plus.
Nu ska dom iof ta bort pop-mailen i gratisvarianten, men det gör inget. Kör 99% webmail ändå. Gmail har troligen blivit så stort att Google börjar få jobbigt att administrera det utan problem. Det kommer nog snart en betalversion av det också...

Testa att köra CCleaner - eller nåt liknande - nu och då.
Det rensar det mesta. :)
Det finns säkert många linande program.
---
CCleaner är ett kraftfullt underhålls- och rengöringsprogram för datorn. De uppgifter programmet kan utföra i datorn gör att datorns arbete går snabbare och blir mer effektivt.
Programmet letar reda på och eliminerar filer eller informationsfragment som nyligen använts: kakor (cookies), navigationshistorik, temporära filer, med mera.
Dessutom tömmer CCleaner papperskorgen och rengör cach-minnet, samt utför en lång rad andra uppgifter som påverkar datorns prestanda.
Det här programmet är mycket enkelt att använda: du behöver bara i det vänstra menyfältet markera allt du vill rengöra och sedan sätta igång den allmänna underhållsprocessen. Uppgifterna utförs snabbt och resultaten som åstadkoms är förvånansvärt stora.
CCleaner har dessutom ett verktyg som rengör och reparerar Windows register för att optimera registrets funktion.

Testa att köra CCleaner - eller nåt liknande - nu och då.
Det rensar det mesta. :)
Det finns säkert många liknande program.

Kan bara instämma CCleaner är kanon. Det finns flera liknande, men det var länge sedan jag använde något annat. Detta för att jag (i och för sig på XP-tiden) testat en del registerrensare som förstörde saker i registret. Det har jag inte råkat ut för med CCleaner...

Tänk bara på att när ni kör rensning av tempfiler, cachade saker mm, så tänk efter vilka alternativ ni klickar i. Första gången råkade jag rensa bort alla mina sparade lösenord av bara farten...

//Stefan

Det verkar som om många har glömt bort Microsofts eget verktyg som finns under Startknapp - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg - Diskrensning.

Ofarligt!

OK diskrensning kör jag då och då. Alltså lika bra som CCleaner?

Jag kör också CCleaner ibland men eftersom jag är så okunnig i ämnet vågar jag inte klicka i rutorna som inte är ifyllda från början. Filer som Prefetchfiler och IIS loggfiler säger mig ingenting! Jag vet inte ens vad Cache är! Vågar man klicka i alla rutorna eller finns det vissa som bör undvikas?

Okunnig Jappe

Jag kör också CCleaner ibland men eftersom jag är så okunnig i ämnet vågar jag inte klicka i rutorna som inte är ifyllda från början. Filer som Prefetchfiler och IIS loggfiler säger mig ingenting! Jag vet inte ens vad Cache är! Vågar man klicka i alla rutorna eller finns det vissa som bör undvikas?

Okunnig Jappe

Hej Jappe,

Jag kör filstädning på både "Windows" och "Apllikationer"-delarna med det som är förbockad! Efteråt får man fylla i en del Passwords, men de kommer man ju ihåg att byta en del, som man borde göra oftare.

"Registerstädaren" skulle jag vilja fråga de kunniga om man vågar göra detsamma?

lycka till!

jyrki

Tillbaka
Toppen