Burstnersolano585
HBK Intresserad
- Kommun
- Piteå
Hej! Tänkte fylla på lite glykol, ser att den är röd - men frågan är om det finns olika röda glykolsorter eller om det bara är att köpa vilken som. Nån som vet?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Länkarna gav mig inte svar på frågan. Funkar det med vilken röd som helst eller vad behöver man för att avgöra vilken man ska köpa?(
Du kan inte avgöra på färgen vilken typ av kylarvätska du har!
Du kan göra kvalificerade gissningar, men du kan aldrig veta med säkerhet. Därför kan du redan nu bespara dig tid och sluta gissa och göra antaganden - har du inte fyllt på själv eller fått det berättat för dig vad som fylldes på sista gången så kan du inte veta med säkerhet vilken typ det finns i ditt system!
Ok, så vad skall han/hon fylla på med för att behålla kemisk kompabillitet på kylvätskan?Finns ingen anledning att byta om den inte är gammal.
Hejsan, risken att röd glykol i en bilkylare skulle vara något annat än "vanlig" röd långtidsglykol av etylentyp är nog minimal. Jag skulle köpa en flaska röd glykol på ex. Biltema utan att tveka.
Obs. jag skrev att jag skulle köpa vanlig röd glykol och fylla upp utan att tveka eller fundera.
M.v.h. JANKRO.
Kopierar ut det viktigaste ur mina länkar ovan eftersom ingen verkar läsa det.Röd glykol är etylenglykol. Grön eller blå är propylenglykol. Dessa får ej blandas. Sedan vilken etylenglykol (fabrikat) du tar spelar ingen roll.