• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glycerin/glykol

Krister 820

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
I min husbil, Frankia -09 är det glycerin i det vattenburna värmesystemet. Vad är skillnaden och kan blanda i glykol när det nu är glycerin? Vet ej var jag kan köpa glycerin och ej heller hur man blandar glycerin och vatten.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Glycerin/glykol

Det är med största säkerhet inte glycerin i din kylare, Krister.
Glycerin är visserligen lite släkt med glykol (som det finns två sorter av för bilkylare - propylenglykol och etylenglykol) men glycerinet har inga antifrysegenskaper och används mest i den kemiskt-tekniska industrin.
Propantriol - Wikipedia
Smältpunkten är +18 grader C för glycerin och vid lägre temperaturer blir det en allt stelare och hårdare massa.

Glykol för bilkylare har vanligtvis tidigare varit den giftiga etylenglykolen men numera rekommenderas av miljöskäl propylenglykol.
Glykoler - Wikipedia
Pluggakuten.se / Forum / Kemi / Etylenglykol och propylenglykol
http://www.statoil.se/file_archive/produktinformation/propylenglykol.pdf

Ett problem med att blanda de två olika sorterna av glykol i kylaren är att tillförlitligt kunna avläsa vilken frysskyddstemperatur man får men annars ger de ungefär samma frysskydd. Följ dock tillverkarens rekommendationer.
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Glycerin/glykol

hej
En varningens ord på vägen !! Blanda aldrig etylenglykol och propylenglykol pga det skär sig och bildar en cementliknade smet som dessutom är frätande på metaller.

mvh
Bengt :wideeyed:
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Glycerin/glykol

Tror faktiskt att det är ett tryckfel ni råkat ut för namnen är inte helt olika
men mer olika är sammansättningen tror att det går att använda på gummilister
så att den inte fryser fast, men inte i något värmesystem

mvh p-zon
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Glycerin/glykol

Jag kontaktade Forsbergs Fritidscenter som är en agent för Frankia och verkmästaren upplyste om att det faktiskt ska vara glycerin i värmesystemet.
Dokumentationen från Frankiafabriken om glycerin skulle han maila till mig men det förefaller som sagt att det är glycerin det handlar om.
(Forsbergs verkmästare: tel 0320-305 61).

Apoteket vägrar lämna ut de fysiska egenskaperna hos glycerin om man inte köper av dem en skvätt men på följande:
Glycerol - Wikipedia, the free encyclopedia
kan man en bit ner i dokumentet hitta en tabell över frystemperaturen och blandningsförhållandet mellan glycerin och vatten.

Glycerinet lär ska vara snällare än glykolerna mot aluminium i motor/värmesystem och detta skulle vara anledningen till att Frankia använder detta medel. Glycerin är inte heller giftigt och kan användas som en livsmedelstillsats (bl.a. i snus) med beteckningen E422.

Ska man blanda glycerin med glykol ska man tydligen använda en särskild sorts glykol (enl. verkmästare på Forsbergs) och den rekommenderade glykolen heter "Peak Glykol" och finns bl.a. hos MECA-butikerna.

På en färghandel här i Umeå kostar Glycerin 86% (handelsnamn Glycerol) 680 kronor för 5 liter. Momsen inräknad.
Apoteket har förmodligen en högre prissättning...
Eftersom smältpunkten fortfarande är +18 C så har man blandat ut glycerinet till 86% för att det ska hålla sig flytande.

Jaha där ser man, alltid lär man sig något nytt!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Glycerin/glykol

Eftersom jag har en Aldepanna ville jag förvissa mig om att jag använder rätt frostskyddsvätska, så jag kontaktade Sigurd Jönsson hos Aldes utvecklingsavdelning.

De känner inte till någon rekommendation att använda glycerin/glycerol för deras värmepanna. De använder alltid Coolelfs färdigblandade glykol.

De levererar sin Aldepanna till Frankia, Kabe mfl.

Kabe rekommenderar förutom Coolelf Auto supra(Elf) även Havoline XLC+B(Preem) och Anti Freeze (Statoil) som lämplig glykol för värmesystemen i sina fordon.
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Glycerin/glykol

Jag tror att "experterna på Forsbergs" har fel, kolla här
Propantriol - Wikipedia

Propantriol, även känt som glycerin eller glycerol är ett kemiskt ämne med strukturformel CH2OH–CHOH–CH2OH och utgör den enklaste trevärda alkoholen. Glycerol är en söt, trögflytande, färg- och luktlös vätska.
Propantriol ingår i alla fetter i form av estrar med fettsyror (högre karboxylsyror med minst åtta kolatomer). Propantriols ester med salpetersyra kallas nitroglycerin. Vidare används proprantriol i många hudkrämer och dylikt som konsistensgivare och ibland också i tvål, ofta då kallad glycerintvål.
Fetter sägs ofta vara triglycerider och föreningar med endast en karboxylsyra bunden till glycerol sägs analogt vara monoglycerider.
Glycerol används också i läkemedel som bloduttunnande medel.
Ett annat användningsområde för glycerol är som tillsats till såpvatten, i syfte att göra såpbubblor mer hållbara.
Glycerol finns även i vissa fluorsköljmedel.

Piraten
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Glycerin/glykol

Sent svar men ibland kan det ta lite tid för hjärnan att koppla ihop saker. kan det vara så att ni har förväxlat glycerin med GLACEOL. kom att tänka på det nu då jag köpte kylvätska till en Renault master -09 hos volvo, Flaskan är märkt med:Renault boutique GLACEOL RX type D mvh jocke
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Glycerin/glykol

Vill delge Er en¨kul grej isammanhanget-Jag har ett gammalt recept på hur man gör ett förträffligt handsmörjmedel,som jag fick av en apotekare för många år sedan.

140ml (120g) Renat brännvin
1 droppe rosenolja (rosae aetheroleum artificiale)
70ml ( 80g) glycerol

Lös rosenoljan i spriten låt stå några timmar eller tills man inte ser någon olja.

Tillsätt därefter glycerolen och skaka om.

En verkligt bra produkt.Gör händerna mjuka och lena, luktar dessutom gott.

Mvh Lasse
 
6

64musse08

Guest
Sv: Glycerin/glykol

Ang kylmedel finns det något som heter ec1,kokpunkt 240 grader lägsta temp -50 grader ( kunde inte kyla ner det mer ).undrar om någon testat. hemsida www.ec1.se gå in och kolla om ni vill.:cool:
 
Toppen