Tommy Dynér
FD HBK Medlem

Läser i ett pressmeddelande från Kronoberg, om en lyckad sommarsäsong som har innehållit den så viktiga säsongsförlängningen, som vi med husbilar till stor del står bakom.
Emil A Jansson, destinationschef på Destination Kosta, är mycket nöjd med sommaren och lite förvånad över att även sensommaren är och har varit så bra.
– Innan har besöksantalet stannat av i mitten av augusti, men nu har vi fortfarande högt tryck, konstaterar han och tror det är en kombination av att svenskarna stannat hemma och att utländska besökare återvänt. Nu pratas det tyska, danska och holländska igen, liksom lite franska och italienska.
– Jag är särskilt glad över att nysatsningar går bra. Vecka 28 öppnande Kosta Delikatessbutik & Restaurang med inriktning fisk och skaldjur. Den blev populär på en gång, konstaterar Emil. I lokalerna intill renoveras det nu för fullt och det är inte långt kvar till öppningen av destilleri och bryggeri här. Fortfarande ser man husbilar överallt och ställplatserna har varit fullbelagda under högsäsong.
Det bekräftar att deras aviserade satsning på husbilsturismen i oktober 2020, gav återbäring redan den första säsongen. Bara att hoppas att flera orter i Sverige följer deras exempel.
Nu har AB Glasriket fått 1 792 000 kronor i EU-stöd för att utveckla husbilsturismen
Glasriket ansökte och beviljades medel ur den EU-finansierade fonden ”Rädda företag i besöksnäringen”, som är en speciell fond i spåren efter Covid-19. Till vår stora glädje noterar vi att man valt att satsa på oss med husbilar, på husbilsturismen. Att skapa en produkt utifrån våra behov och...

Tommy