• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Glaslock till spis

issen

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
14720
Medlemskap
2027
Hej

Glaslocket till spisen har gått sönder.
Det går inte att lyfta upp spisen för att kunna se modellbeteckningen då gasledningen tar i under. Det går heller inte att komma åt underifrån då en träskiva är monterad. Har varit i kontakt med HYMER Center, dem kunde inte säga vad det var för spis. Men dem misstänker att fabrikatet är Dometic. HYMER Center kunde beställa ifrån HYMER direkt för en kostnad på cirka 4 000 kronor. Är det någon som känner igen spisen och vet modellbeteckning på den?

Bilagor

• 20250428_181132.jpg
    20250428_181132.jpg
    1,5 MB · Visningar: 36

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det är ofta så att husbilsföretagen specialbeställer sina spisar från Dometic/Cramer och därmed går det inte alltid att få tag på tex. glaset som reservdel på öppna marknaden. Ser ut att vara en EK2000 men den har många varianter.
Försök att se om du hittar något nedan eller maila bilden till dem:

issen

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
14720
Medlemskap
2027
Det är ofta så att husbilsföretagen specialbeställer sina spisar från Dometic/Cramer och därmed går det inte alltid att få tag på tex. glaset som reservdel på öppna marknaden. Ser ut att vara en EK2000 men den har många varianter.
Försök att se om du hittar något nedan eller maila bilden till dem:
Tack för information och tips!

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
En glasmester kan måske skære en plade til dig og bore hullerne til skruerne, hvis han har glas at ret type (varmebestandig?)

issen

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
14720
Medlemskap
2027
Köpte till min som reservdel på camping4you dom visste inte själva att den passade. Så visst finns det reservdelar
Har också varit i kontakt med Camping4U och hittade en som motsvarade måtten. Men fick svaret att gångjärnen satt på "fel" sida. Själv tänker jag att det beror på hur man vänder på glaslocket...

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Jag behövde också ett nytt lock - letade också länge - tills jag råkade se att man skrivit ut märke och modell på gasolspisen i CoC dokumentet.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Tack för upplysningen!
Var finner jag detta CoC-dokument?
Vet ej men det satt i dokumenten i pärmen som jag fick med när jag köpte bilen. Om det är inskrivit på min borde det vara ett EU krav för registrering. Lika på personbilar - vissa fordonstillverkare lämnar ut det som standard andre inte. Men - Hymer borde ju kunna få fram det.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Många har gjort ett snyggt lock av trä! Då kan man ju ha det som en avställningsyta också.
Det får väl inte vara brännbart material inom ett visst avstånd från lågor. Även om materialet inte blir varmt nog för att antändas direkt kan trä med tiden torka av värmen och temperaturen för antändning sjunka flera hundra grader.

Toppen