• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Glappkontakt i elkontakterna vid spridarna.Fiat 2.8 JTD -04

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023
Fiat 2.8 JTD 04

Lampan till insprutningen tändes igen. Cylinder 2 var gång (4 gånger nu) Glapp i el kontakten till spridaren. Kan man klippa sladden och sätta kabelskor istället så man slipper detta ? Någon som vet.

Jonas

Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Glappkontakt i elkontakterna vid spridarna.Fiat 2.8 JTD -04

Ta en smal plattång och vrid flatstiften i spridaren lite grann, då får du lite bättre anläggning i kontaktstycket.

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

Elsysyemet på fiat är ett skämt, så det kan vara glapp lite varstans, på min bil så tändes spridar varningslampan lite nu och då i 2 års tid, bilen var på verkstad flera gånger där dom fipplade med kontakterna till spridarna, jag hittade till slut felet själv, det var dålig kontakt i en koppling under ratten i kupen.

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Vik upp spärren och skjut tillbaka in i kontaktstycket, jämför med ett kontaktstycke till en spridare som funkar och se om du ser nån skillnad. Går ju spänna lite i kontaktstycket med en liten smal mejsel ellr liknande..

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023

Nu har jag beställt en ny kontakt till spridaren fanns som reservdel. Klippa kablen och lödda. på med krympslang. Sen ska det nog fungera.

ORVAR

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2025

Hej har haft samma problem på min -06a!
Problemet berodde på att kablaget till spridarna var för spänt och det verkar därför som om det alltid är en och samma spridare som falerar!
Nytt kablage kostar en förmögenhet om jag minns rätt.
Enligt verkstaden som justerade (klämde) mina kontakter går det att byta till kontakter från Saab eller Kia om det är nödvändigt.
Efter ovanstående ingrepp har jag inte haft några problem. Peppar,peppar...!
ORVAR

Toppen