• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Glödstiftsproblem

Jenils

FD HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato (290)
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TD / 95 hk
Årsmodell Chassie: 1994
Husbilsfabrikat: FFB
Husbilsmodell: FFB Tabbert
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1994
Ämnesområde: Elsystem
Jag har problem med Kallstarts glödlampan på instrumeneringen som lyser hela tiden, Problemet uppstod i vinter när jag startade bilen vid 10/15 minusgrader,
det började surra och knäppa frame i motorrummet.Det är en Flamstartsanordning i insugningsröret som ska aktiveras vid kallare väder 0 till
pluss 4 gr. Jag har kollat alla jordanslutningar, Batteri, karossen. Kabelanslutningar utan att finna något Fel. Spänningen till glödstiftet är inte på, men lampan lyser oavdrutet. Tacksam för tipps.

Vänligen. Jenils / :confused:

Jenils

FD HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
Tacksam för alla tips , jag ska kolla det när jag kommer till H-bilen,? kan det vara fel på stiftet även om det blir varmt utanpå, Jag kopplade 12 volt till stiftet från batteriet direkt till stiftet, och het blev varmt utvändigt, rejält varmt- nästan så man brände sig ?.

Tacksam Husbilsägare.

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025
Kan du komma åt reläet? Jag har tittat på elschemat i Haynes och ser att det finns en säkring för glödstiftet. Om den har gått ger den samma symptom som mathias antyder. Indikatorlampan ser ut att vara jordad på motsidan och behöver alltså en plusspänning för att lysa. I min bok ser man att en svart/röd kabel tänder lampan från stift 5 på reläet. Om du kan lossa den eller dra ur kontakten ser du om lampan slocknar. Detta för att isolera orsaken.
Jag har själv inte behövt leta fram reläet. Det sitter på min 97:a avigt till.
Inte lätt att felsöka vid denna årstid.
Hälsningar Janne

Jenils

FD HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
Tackar för alla fina tips, Jag ska kolla upp detta när jag får tid, just nu så har jag ganska så många järn i elden, bilen är ca 6 mil bort.
Men det är lika givande att gå in och läsa,
Tack alla vänliga H-bils ägare, och jag lovar att rapportera när jag har ett resultat! :)

Jenils

FD HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
Hej igen, Jag har satt in en till jordfläta mellan motor och karossen, jag kollat och mätt motståndet i glödstiftet det enda som finns, motståndet var ca o8 ohm , förmodligen OK, jag öppnade på glödstiftsreläet och kollade om något var bränt, men icke. Och lampan bara lyser, jag kollade den röd/svarta kabeln utan resultat-/Så jag startade en 2 dagars tur ?
Allt var som vanligt med en lysande glödlampa på instrumentbrädan. Döm om min förvåning, så släcktes lampan någon gång !!!!!! och har nu fungerat utan anmärkning ett antal dagar, och ca 20 - 30 starter. Allt är helt ok !! Jag tror att H-Bilen Längtade lika mycket som min hustru och jag att få komma ut på Vägarna. Än en gång ett stort tack alla Husbils Vänner./ Kram.:)

Jenils

FD HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
Hej alla H-bil kompisar, Problemet har återkommit någon enstaka gång , lika så att bilen inte reagerar på start läget på startnyckeln i bland, men nästa försök så är det OK, Jag har en undran om detta har ett samband, och då är troligen felet i Tändningslåset eller kontakt fel vid Startmotorn ????? Möjligen.
Jag kollar vidare / Ha det.

Toppen