• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Glödstift

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Hejsan!
Har en Le Voyageur med 2.3 multijet 180, årsmodell 2018 gått 4900 mil.
Nu har jag fått larm om att kontrollera glödstift. Ringer Auktoriserad Fiat verkstad och dom säger att det är en 2018 så då är det dags att byta.
Blir lite fundersam då man på nätet säger att du bör kunna få ut upp mot 16000 mil innan det är dags för byte. Jag kan inte tänka mig att det är bytesintervall på glödstift, typ var 4e år som i vårat fall.
Någon som vet.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har också fått indikation om att jag behöver byta stift, årsmodell 2014, 6000 mil. Detta är ingen vanlig fråga på HBK troligen pga att de flesta inte kör på vintern. Har haft kontakt med BiÖ och de säger att det kan ta en dag att åtgärda. Alla fyra bör bytas och de kan behöva borra bort dem. Vet inte om det kan gå på maskinförsäkringen, ska kolla till hösten.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.276
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om vi bortser från @Topaz korrekta kommentar, vilken jag håller med om.

Glödstiftens livslängd beror mer på antalet starter, inte nödvändigtvis kallstarter, än körsträcka.
Glödstiften aktiveras i många körfall utan att du som förare vet om det.
Det handlar om att få så bra förbränning som möjligt av emissions skäl, där kan aktivering av glödstiften även efter motorstart öka förbränningseffektiviteteten betydligt.

Mitt råd, byt glödstiften, kostar ca 150-200 kr styck.

2016 bytte jag på min 3,0 Iveco (FD) Flair 2007a, Tog ca 30 minuter och ingenting satt fast.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Om vi bortser från @Topaz korrekta kommentar, vilken jag håller med om.

Glödstiftens livslängd beror mer på antalet starter, inte nödvändigtvis kallstarter, än körsträcka.
Glödstiften aktiveras i många körfall utan att du som förare vet om det.
Det handlar om att få så bra förbränning som möjligt av emissions skäl, där kan aktivering av glödstiften även efter motorstart öka förbränningseffektiviteteten betydligt.

Mitt råd, byt glödstiften, kostar ca 150-200 kr styck.

2016 bytte jag på min 3,0 Iveco (FD) Flair 2007a, Tog ca 30 minuter och ingenting satt fast.
Du har säkert rätt men sommartid kommer inget meddelande om att glödstiften behöver bytas så de som bara kör i varmt väder har ingen aning om problemet.
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Hejsan!
Har en Le Voyageur med 2.3 multijet 180, årsmodell 2018 gått 4900 mil.
Nu har jag fått larm om att kontrollera glödstift. Ringer Auktoriserad Fiat verkstad och dom säger att det är en 2018 så då är det dags att byta.
Blir lite fundersam då man på nätet säger att du bör kunna få ut upp mot 16000 mil innan det är dags för byte. Jag kan inte tänka mig att det är bytesintervall på glödstift, typ var 4e år som i vårat fall.
Någon som vet.
Oj jag trodde att det bara var de gamla förkammardislarna som hade glödstift. Att det fins på nya direktinsprutade var var en överraskning.
Har också en Le Voyageur -18
ABBEN
 
Toppen