• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Glödning vid start

F

F.d. 59012

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: vet ej
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Frankia
Husbilsmodell: 660 TR
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Elsystem
Glödning funkar ej. När man vrider nyckeln så tänds glöd lampan men slocknar direkt.Kanske nåt relä men var sitter det i såfall.

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Min -91 glöder ca 5 sek. På mitt elschema tycker jag mig se att det sitter i närheten av batteriet. Jag har ett stort grått relä bredvid batteriet, det kan vara det. annars kan man ju alltid följa den kabel som går från startmotorn, en tunn rackare som sitter på samma stift som den kabel som kommer från tändlåset.
Och det verkar som det relät tar ström direkt från batteriet så där kan du kanske söka.

Det syns nog om det är fabriksmonterade kablar. Den ena går ju direkt till startmotorn och då finns det bara en kvar troligen, om det inte sitter någon mer extrautrustning som det är kablar draget till förtåss.

Lycka till:)

F

F.d. 29954

Guest
Du får nog skaffa en voltmeter, en billig instrument för ca 100kr.
Även om du inte är elektriker så är den lätt och logisk att använda.
Man bör faktiskt ha en sådan i bilen, eller en står plånbok..

Det är sällan fel i själva relät, utan snarare i glödstifterna...

Toppen