• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Givare o kylarfläktar på en Peugot 2,5 TD -89

F

F.d. 50651

Guest
Skulle behöva lite hjälp angående givare/givarna på motorn. Har en Peugot 2,5 TD

Jag skulle vilja veta var givaren till tempmätaren är plaserad? Och är de samma givare som styr de båda fläktarna på kylen, eller finns det ytterligare en givare. I så fall, var hittar man den?

En firma gjorde ett motorbyte på bilen i sommar. Efter de så sa de att varken tempmätaren och bränslemätaren inte fungerade. När jag hämtade bilen fungerade bränslemätaren, och enligt överenskommelse satt det en tempmätare vid sidan av på instrumetbrädan.
Vid en koll (vatten, olja mm) en dag under huven, upptäckte jag en liten blank stav (ca 3-4 cm lång och ca 10mm tjock) som visade sig vara en tempgivare. Den låg på ett av vattenrören vid motorn, fastsatt med ett buntband.
Om jag fattat de hela rätt, så går den till den nya tempmätaren.

Nu vill jag göra om och göra rätt.

Vore tacksam om någon har kunskap av, var givaren/givarna sitter.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Givare o kylarfläktar på en Peugot 2,5 TD -89

Jag bytte kylare häromdagen på en 2,5d utan turbo med två kylfläktar, på kylaren strax ovanför nedre slangen finns det en givare med tre kablar som ska gå till ett relä som startar fläktarna den ena eller bägge beroende på temp.
Tempmätaren använder en annan givare tror den sitter i närheten av kylarslangarnas ut och inlopp på motorblocket, misstänker att man skadat den.
Måste i så fall gå att köpa en ny istället för det fusk de monterat, så kan man ju inte ha det blir det en läcka så vattnet försvinner går ju tempen ner den måste ju mäta i blocket.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Givare o kylarfläktar på en Peugot 2,5 TD -89

På Fiat/Iveco 2.5 td sitter det 2 givare på höger sida, passagerarsidan ovanför vattenpumpen, som är till analoga tempvisaren och en varningslampa för hög temperatur, kanske inte samma på de franska varianterna.

Efter koll på en verkstadsmanual för J5 så verkar de sitta på förarsidan på franska motorer.

Sida 61 och 62 i pdf:n( usla bilder ! )
 

Bilagor

  • 01b.ENGINE.(Diesel).pdf
    39,6 MB · Visningar: 74
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Givare o kylarfläktar på en Peugot 2,5 TD -89

Jag bytte på en j5 och den har vattenpumpen på förarsidan så det är ganska stor skillnad, fransmän har ju en något ovanlig inställning till hur man konstruerar saker.
Tvärtom gillar de och ordet udda förkommer nog flitigt.
 
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Givare o kylarfläktar på en Peugot 2,5 TD -89

Tackar för svaren och för filen.
Ska ut till bilen i veckan och söka reda på grejerna, och se till att de blir rätt. Kommer bli mycket lättare med den infon och med hjälp av filen. Ska sätta mig och studera den lite, så man vet vad man kan hitta för saker man kan göra själv.

Som jag sagt tidigare, andra trådan. Denna sida och folket här....är helt ovärdeliga. Kunniga o snabb hjälp....underbart.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Givare o kylarfläktar på en Peugot 2,5 TD -89

Hejsan, om det strular med placeringen av temp givarna och svårt att lita på m.m. så kan man i alla fall komplettera med en 52m.m. vattentempmätare från eftermarknaden. De finns i många utföranden på många firmor. Biltemas varianter brukar duga bra med tanke på priset.

Det är kanske en sådan firman har monterat redan? fast de slarvade med monteringen av givaren och monterade den utanpå en kylarslang :rolleyes:.

I så fall, eller om du vill komplettera ytterligare så kan du ev. göra så här.

För att få dit givaren och få ett bra mätvärde på vattentempen så kan man skära av övre kylarslangen som termostaten brukar vara i närheten av, och montera en slanghållare för givaren. Då ser man vilken temperatur det verkligen är på vattnet när det kommer ut ur motorn.
Man ser också att termostaten öppnar vid den temp. som den skall öppna vid m.m.
Slanghållaren finns för olika dim. på kylarslangen, både på Biltema och Jula samt mer inriktade firmor. Skruven är till för att jorda slanghålleren med en kabel till jord.
2000030639.jpg

Och så någon lämplig mätare.
2000028454.jpg

Brukar funka jättebra faktiskt.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Givare o kylarfläktar på en Peugot 2,5 TD -89

Jankro...en sådan mätare har de monterat in. Men givaren ligger utanpå ett rör, fastsatt med ett buntband. Lägger in en bild....den lilla silverfärgade saken längst ner.
Värdet på temperaturen hade blivit bättre med det röret som du visade på bilden, men de tyckte väl att de var bra med den ligade utanpå.
 

Bilagor

  • 20150907_181459.jpg
    20150907_181459.jpg
    699,1 KB · Visningar: 5
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Givare o kylarfläktar på en Peugot 2,5 TD -89

Klåpare....de kan man lugnt säga.
Tempen steg när jag stod vid ett rödljus, och sjönk ganska mycket när man kom upp i fart. Då kollade jag under huven, och upptäckt givaren.
Inte bara de, jag upptäckte också att fläkten inte kunde gå.
Fattar inte hur man kan montera fronten så att fläkten inte kan gå runt, sådant kollar man väl innan bilen lämnas ut.

Får man i uppdrag att byta motor, så kollar man väl att allt fungerar när man är klar. Eller ingår inte de? Frågan är om fläktmotorn har bränt, när den inte gått runt när den skulle starta. Pratade med en mekaniker, han sa: går inte den vänstra fläkten, går heller inte den högra. Hur vida de stämmer eller inte vet inte jag.
 

Bilagor

  • husbil fläkt 1.JPG
    husbil fläkt 1.JPG
    4,5 MB · Visningar: 2
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Givare o kylarfläktar på en Peugot 2,5 TD -89

Spekulerar lite, givaren som sitter i kylaren har ju tre kablar enl. Stanton så är givaren dubbel och slår på fläktarna vartefter tempen går upp en i taget.
Inte säkert att motorn bränns först måste det vara tillräckligt varmt för att den ska starta och sedan går nog säkringen långt före.
Jag vill nog gärna att givaren till instrumentet ska sitta på motorsidan av termostaten i närheten av vattenpumpen, sitter den på slangen kommer den inte visa något innan termostaten öppnar och då går den upp snabbt, sedan brukar termostaten stänga och då går mätaren ner innan man fått ett jämviktsläge.:msn_fingerscrossed:
 
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Givare o kylarfläktar på en Peugot 2,5 TD -89

Jag har inte tittat så mycket på de hela ännu, vi väntar svar från firman. Jag har krävt att de ska göra jobbet o göra det riktigt. Själv vill jag veta hur det ska göras, för att kunna kontrolera att de gör rätt. Kommer de inte att åtgärda felen, kommer jag väl få ta tag i det själv.
De kan mycket väl vara så att en säkring har gått. Har kollat de som sitter inne i bilen, där är alla hela.
Till saken hör att jag har kraftiga ryggproblem och nervskador i benen, så jag har själv svårt att meka. Lite enklare saker går an, men de tar sån himla tid o kraft.

Firman har ju några saker att fixa till.

Tempratur givarens placering.
Fläktarnas funktion
Varför staget till reservhjulet tar i fläkten.
Ljusinställning efter demontering o montering av fronten. Pekar åt olika håll.
En sönder trasad kofångare....va ej sönder när bilen lämnades. Vilket firman nekar till att de haft sönder den. Har bevis av bärgaren, att den var hel när bilen lämnades.

Sen ska jag själv fixa (låta annan göra).
Byte av hastighetsmätarvajer
Byte av tutan...innanmätet i ratten.
Byta olja i växelådan.

Sen är bilen hel....
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Givare o kylarfläktar på en Peugot 2,5 TD -89

Hej angående fläkten inte fungerar så vill jag berätta att jag hade samma problem fast temp mätaren fungerade.
Kollade jag säkringen o den va okej, då kopplade jag fläkten till batteriet för att se att den fungerar och det gjorde den.
Sen upptäckte jag att Fläckt kablaget som sitter i säkringslådan var lös så räckte det att trycka in den dit o då var problemet borta.
Kanske du har samma problem. Lycka till
 
Toppen