• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Givare gråvattennivå

F

F.d. 16416

Guest
I vår Hobby Van indikeras enbart, när tanken är full. Trots att tanken tömts visade panelen full tank.
Efter stora problem lyckades jag ta bort den stora bottenpluggen. Bakom de två kontakterna - två flatstift - med några cm mellanrum på utsidan kunde jag inne i tanken känna det som tydligen var givaren. Den ena som ett några mm långt spröt och den andra kändes som en liten fördjupning.
Det var lite geggigt i området. Efter att ha rengjort där jag kom åt och renspolat tanken fungerade nivåvisningen åter normalt.
Någon som kan förklara för mig hur givaren fungerar bakom kontaktdonen inne i tanken? Vad jag förstår bryts strömmen av givaren vid tom tank för när jag lossade ett av flatstiften indikerades tom tank.

Roadglider

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Givare gråvattennivå

Eftersom det inte finns någon flottör ed tror jag att man använder sig av att vatten leder ström. Den ena elektroden är då strömförande, och den andra är kopplad till en stark förstärkare (OP-förstärkare eller en sk Darlingtonförstärkare? Knslig frtrkare) som registrerar om det finns vatten i tanken och tänder lysdioden.
Eftersom det var gegga i tanken så var det tydligen tillräckligt för att leda ström.

F

F.d. 16416

Guest

Tack för denna förklaring. För mig helt ny teknik. Det gäller tydligen att hålla tanken rimligt ren för att eliminera falsklarm.
Antar att denna känsliga förstärkare sitter monterad i panelen och inte i tanken?

Roadglider

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Tack för denna förklaring. För mig helt ny teknik. Det gäller tydligen att hålla tanken rimligt ren för att eliminera falsklarm.
Antar att denna känsliga förstärkare sitter monterad i panelen och inte i tanken?

Roadglider

Jag vet inte vad den sitter, men jag förmodar att den sitter i panelen. Så känslig elektronik vill man nog ha skyddad från fukt od.
Men får du reda på var den sitter så hör av dig. Jag har också en Hobby, så det kan vara bra att veta.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Du ser det på kablen til føleren om den er aktiv eller passiv: en passiv har bare 2 ledere, en aktiv har normalt 3 ledere: jord (minus fra bat), +12V og signal tilbake. En spennende variant av føleren er en med 2 stenger fra et lokk på toppen av tanken og helt ned til bunnen (brukes av mange biler med DCE panel). Denne har en del elektronikk i lokket og måler vannstanden i tanken direkte.

F

F.d. 16416

Guest

Hej Knut!

Det finns bara två anslutningar till tankgivaren och detta indikerar väl att den är passiv och Wizards svar var helt rätt.

Roadglider

Toppen