• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generatorn laddar inte

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.0TDE 101hk
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Rimor
Husbilsmodell: ARF54
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elektronik
Startade upp Husbilen efter en månads stillastående. Startade utan problem, men varningslampan för laddningen lyser:mad: oberoende av varvtal. Mätte upp bilbatteriet och har 12,4V = ingen laddning.

När den parkerades funkade laddningen.

Efter jag parkerade husbilen hade jag både bodels och bilbatteriet ute för påfyllning av vatten. Satte tillbaka batterierna och kopplade in 220v till husbilen. Underhållsladdningen av bodelsbatteriet gick igång och fullt på mätaren i bodelen.

För 2 v sen tänkte jag att det borde inte skada att koppla in en laddare till bilbatteriet då bodelsladdaren inte laddar det. Ctekladdaren sitter på mcn ett par mil bort så tog en vanlig laddare inköpt på netto för något år sedan. Står elektronisk på den, men när jag mätte efter 1h laddade den med 15Vså jag kopplade bort den.
Tänkte inte mer på det då, men kan den skadat generatorn eller något liknande?
Vi har ingen Fordverkstad i närheten och vill inte köra för långt utan laddning. Bor i Älmhult.

Någon som har ett tips?

Ford 2.0TDE 101hk motor. 2005

F

F.d. 29749

Guest
Hej ! Det kan vara regularton som har gått sönder,den sitter oftas i generatorn eller att ett kol har hängt sig.
Kolla att alla kablar sitter fast.Kolla så det inte är oxiderat på kabelskorna.
MVH Euran.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kontroler at den tynne kablen sitter på plass på generatoren. Denne styrer ladningen. Det skader ikke å kakke litt på gen for å riste løs kullene som setter spenning på rotoren.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Kablar kontrollerade och insprutade med kontaktspray. Rem ok. Knackning utförd, men inte f-n funkar det:mad:. Blir till att lämna in för att felsöka om det räcker med byte av regulatorn eller det blir en ny generator:(. Där går en del av semesterkassan..

I

Iveco 35

Guest
Hej. Kolla på generatorn om det sitter en kolhållare utifrån med två skruv. Lossa ev. den och kolla, det kan kanske vara ett kol som gått av. Mvh. Olle.

F

F.d. 3598

Guest
Hejsan, jag var ute för detta så sent som i torsdags då jag skulle starta upp en av våra salubilar. Bilen hade stått en tid och startbatteriet var tomt. Efter hjälpstart lyste lampan, vid efter en stund på 3500 varv slocknade lampan men tändes vid lägre varv. Jag slog av motorn och startade igen, vips allt var normalt igen. Bilarna har en del elektronik som spökar när det blir strömlöst eller har ett batteri som inte är helt friskt. Det kan ju vara en anledning till att den inte laddar.

F

F.d. 10115

Guest
Jag hade samma problem efter en tids stillestånd.Men allt blev normalt när jag belastade generatorn,slog på helljuset och andra stora strömförbrukare.

Toppen