smålänningen
HBK Medlem
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.0TDE 101hk
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Rimor
Husbilsmodell: ARF54
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elektronik
Startade upp Husbilen efter en månads stillastående. Startade utan problem, men varningslampan för laddningen lyser
oberoende av varvtal. Mätte upp bilbatteriet och har 12,4V = ingen laddning.
När den parkerades funkade laddningen.
Efter jag parkerade husbilen hade jag både bodels och bilbatteriet ute för påfyllning av vatten. Satte tillbaka batterierna och kopplade in 220v till husbilen. Underhållsladdningen av bodelsbatteriet gick igång och fullt på mätaren i bodelen.
För 2 v sen tänkte jag att det borde inte skada att koppla in en laddare till bilbatteriet då bodelsladdaren inte laddar det. Ctekladdaren sitter på mcn ett par mil bort så tog en vanlig laddare inköpt på netto för något år sedan. Står elektronisk på den, men när jag mätte efter 1h laddade den med 15Vså jag kopplade bort den.
Tänkte inte mer på det då, men kan den skadat generatorn eller något liknande?
Vi har ingen Fordverkstad i närheten och vill inte köra för långt utan laddning. Bor i Älmhult.
Någon som har ett tips?
Ford 2.0TDE 101hk motor. 2005
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.0TDE 101hk
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Rimor
Husbilsmodell: ARF54
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elektronik
Startade upp Husbilen efter en månads stillastående. Startade utan problem, men varningslampan för laddningen lyser
När den parkerades funkade laddningen.
Efter jag parkerade husbilen hade jag både bodels och bilbatteriet ute för påfyllning av vatten. Satte tillbaka batterierna och kopplade in 220v till husbilen. Underhållsladdningen av bodelsbatteriet gick igång och fullt på mätaren i bodelen.
För 2 v sen tänkte jag att det borde inte skada att koppla in en laddare till bilbatteriet då bodelsladdaren inte laddar det. Ctekladdaren sitter på mcn ett par mil bort så tog en vanlig laddare inköpt på netto för något år sedan. Står elektronisk på den, men när jag mätte efter 1h laddade den med 15Vså jag kopplade bort den.
Tänkte inte mer på det då, men kan den skadat generatorn eller något liknande?
Vi har ingen Fordverkstad i närheten och vill inte köra för långt utan laddning. Bor i Älmhult.
Någon som har ett tips?
Ford 2.0TDE 101hk motor. 2005