• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem generator med två extra kablar

lunka

HBK Intresserad
Kommun
Kiruna
fiat ducato 1,9 td -99 skulle byta generator upptäcker att den gamla valeo generatorn har två extra kablar grön och grå från regulatorn
som den nya inte har ,vart går dom ? och kan jag montera in den nya och det fungerar

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Har du sett om de extra kablarna är kopplade till något.
En del bilar får signalerna till varvräknaren från generatorn och jag tror då att signalerna kommer från ett W-uttag.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja det kan finnas uttag för just en varvräknare som funkar från en av pulserna i en växelströmsgenerator, det brukar dock bara vara en kabel antingen uttaget är original eller hemgjort vilket också funkar.
Du bör kanske försöka kolla vart de går, i alla fall om du inte har en varvräknare i bilen.
Om du har det så måste du ha uttag på den nya också eller göra ett om du vill ha liv i varvräknaren.

M.v.h. Jankro.

lunka

HBK Intresserad
Kommun
Kiruna
Hej tack för svar ,kablarna är fästa i regulatorn sen går dom till en koppling sen försvinner dom i kabelhärvan
har kopplat ur en och då tändes laddnings lampan
ska fortsätta mäta kablarna och se vad som händer när man kopplar ur bägge
och jag har ingen varvräknare på min bil

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, tändes laddningslampan .... när motorn var igång eller när den var avstängd.
Det skall ju sitta i alla fall en liten kabel på en generator D+ som gör att laddningslampan tänds när man slår på tändningen och slocknar när motorn går igång och generatorn börjar ladda. Den kabeln ger ju också lite startström till generatorn genom laddningslampan så den kan börjar ladda. Den utgick jag, och troligen också Jolie att den fanns, och du hade ytterligare små kablar från generatorn som ev. kan finnas ibland, och då ev. vara märkt W.
Om det sitter två kablar på den lilla kopplingen D+ (som också måste finnas på din nya generator också och märkt D+) så är den andra kabeln troligen extra till för att tala om för bodelen att generatorn laddar så bodelsbatterierna kopplas samman med startbatteriet och generatorn.
Normalt utan några extra finesser skall det finnas en grov kabel från generatorn B+ som laddar och går till startbatteriet och en liten kabel D+ som går till laddningslampan.

M.v.h. JANKRO.

lunka

HBK Intresserad
Kommun
Kiruna
Hej tack för svar ,en b+ finns och en d+ finns som det ska var men sen kommer det två kablar från regulatorn
och slår jag på tändningen lyser laddnings lampan och slocknar vid start även om den lyser lite svagt sen ,men kopplar jag bort en kabel och startar slocknar inte laddnings lampan

Toppen