Om man har gemensamt utlopp för toatanken och gråvattnet tömmer man på samma ställe på ställplatser som man normalt tömmer gråvattnet ? Hur annars göra när man har en gråvattentank på 100 liter och en toatank på 100 liter med samma utlopp ?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Är gråvattnet förorenat av svartvattnet (toan) räknas allt som svartvatten och skall tömmas på därför avsedd plats.
Heiligenhafen är väl ett bra exempel. En ränna där du tömmer gråvattnet, på vardera sidan på rännan är det hål för svartvattnet (Kassetholken) allt rinner i samma avlopp.
Höganäs har samma en brunn för både ett och två.
Förstår inte erat problem???
HaDe Hasse
Om det bara är gråvatten kan det släppas ut var som helst ????Är gråvattnet förorenat av svartvattnet (toan) räknas allt som svartvatten och skall tömmas på därför avsedd plats.
Tycker att detta var plunpt.
HaDe Hasse
Jag förstår mig inte på dem som håller på med PortaPottibeteendet än idag, på tvåtusentalet! Kan det vara någon sorts nostalgisk snusktripp tillbaka till "den gamla goda tiden"?
Jappe
En liten undran bara. När vi som fortfarande har en "stenålders toa" av cassettyp använder kem så är det ju ofta idag en liten löslig plastpåse med ca 5 cl innehåll.
Detta späds sedan med ca 17 00 cl (17l) vatten och annat och kemin svarar då för ca 3 promille av lösningen. Sedan häller vi detta i en utslagsvask, sköljer tanken och spolar.
När detta är gjort tror jag vi är under en promille kemi i det som åkt ut i avloppet. Jag tror inte att innehållet i dagens sannervätskor är så giftigt att det har någon som helt påverkan på reningsverket så att tömma ihop med gråvattnet kan inte göra någon skada.
Blandas detta sedan ut med ett hundratal liter gråvatten så ligger man under en halv promille kemi vilket troligen börjar bli vårt att ens spåra.