• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasvarnare

F

F.d. 15549

Guest
Är det någon som har en gasvarnare?
jag hittade en på nätet och jag undrar om det är något att ha, eller är det bara skit?
är den dyr eller billig 499:-?
bifogar länken www.digitaloutlet4u.se
( klicka på hemelekronik under produkter uppe i vänstra hörnet )

tacksam för svar.....
mvh Nordström:sleep:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasvarnare

Min personliga reflektion är att det är rena nonsens. För det första så kan det knappast vara kolmonoxid som sprutas in eftersom detta är en dödlig gas och några dödsfall i husbilssammanhang har inte rapporterats. Vidare så kan knappast dessa så kallade vägpirater använda brandfarlig gas som nämns i produktpresentationen eftersom även de kriminella är måna om livhanken. Brännbar gas i kombination med gasoldrivet kylskåp, gasoldriven värme mm är inte så lyckat. Med den oseriösa texten så kan knappast produkten vara så seriös heller.

Hoppa över grunkan!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Gasvarnare

Ska man ha gasvarnare är det bättre att ha en som varnar för gasolläckage. Risken för brand vid gasolläckage tror jag är större än att bli gasad av tjuvar. Här finns en del varnare som verkar vara mer seriösa.
Safetystore.se - Gasvarnare G-3000
Ove.G

Denna gasvarnare har jag , fungerar bra , lätt att montera , finns att köpa på fler ställen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Gasvarnare

Är de en separat sensor för gasolen att sätta lågt i bilen eller är det centralenheten som är sensorn på G 3000?

Hur har ni monterat den?

Vore bäst att kunna montera den vid övriga elpaneler men då kommer den nästan vid tak och det är väl inte den bästa placeringen.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Gasvarnare

Är de en separat sensor för gasolen att sätta lågt i bilen eller är det centralenheten som är sensorn på G 3000?

Hur har ni monterat den?

Vore bäst att kunna montera den vid övriga elpaneler men då kommer den nästan vid tak och det är väl inte den bästa placeringen.

Hej!

Monterade våran G 3000 15 cm ovanför golvet vid det extra sätet. Under det sitter bodelsbatteriet och det var en lätt match att kopla på direkt. Tar så lite ström så dan är alltid på.

MVH//Peter.
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Gasvarnare

Hej!
Beställt en gasvarnare från Kama som installerats av en firma husvagnsservice. Den piper ca var 5:e minut?? Vi har fått dra ur säkringen. Service killen försöker lösa problemet, tror inte han kan tyvärr.
ps den är nyligen gasoltestad så det är inget som pyser.
Någon som kan hjälpa oss?
Mvh Sunesson
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasvarnare

Det er i boksen en varning hvis spenningen er for lav. Har hørt et kort pip med noen minutters mellomrom ved en spenning til boksen på ca 11V. Dette kan skyldes dårlige kontakter på ledningene til boksen, sjekk spesiellt minus ledningen at den er koblet til et virkelig koblingspunkt og ikke bare til gods i chassi.
 
Toppen