• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolvarnare

F

F.d. 17667

Guest
Finns det någon med egen erfarenhet som kan tipsa om en bra batteridriven (9V alternativt AA batterier) gasolvarnare?

Jag har hittat en mängd bra batteridrivna gasolvarnare drivna av 12V, men som sagt det söker jag inte.
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Gasolvarnare

Finns det någon med egen erfarenhet som kan tipsa om en bra batteridriven (9V alternativt AA batterier) gasolvarnare?

Jag har hittat en mängd bra batteridrivna gasolvarnare drivna av 12V, men som sagt det söker jag inte.

hej den vi har i bilen stoppar man rakt in i cigarett uttaget den funkar bra
mvh Gert
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Gasolvarnare

Jag undrar om det finns 9v gasolvarnare. Tittade på hur många mA det är i ett 9v batteri. Hittade ett som har 170mA. Ett gasollarm (12V) förbrukar minst 65mA. Batteriet skulle räcka max 3 tim. Men det är om du menar de små 9v batteriern som heter 6LF22/PP3
Ha det
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Gasolvarnare

Tack Peter och "från Lomma" för era svar.
Jo, Jag hade hoppats att slippa dra sladdar i husbilen och komma undan med en trådllös varnare med byte av batterier före varje tur. Men jag förstår nu att det är ingen idé att leta efter sådana gasolvarnare, för de finns sannolikt inte med tanke på drifttiden.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Frågeställaren är säkert inte intresserad längre. Men det finns kanske andra medlemmar som är. Packade upp en nyköpt detektor idag med mycket intressant data. Se här http://www.isens.no/EU/SE-Sweden.pdf batteri tid 15 år är väl kaxigt. Kan således installeras av vem som helst och var som helst i husbilen, bara den hamnar på lägsta punkten. Sök på iSens så finner den på flertal ställen att köpa den på.
iSens.jpg
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Frågeställaren är säkert inte intresserad längre. Men det finns kanske andra medlemmar som är. Packade upp en nyköpt detektor idag med mycket intressant data. Se här http://www.isens.no/EU/SE-Sweden.pdf batteri tid 15 år är väl kaxigt. Kan således installeras av vem som helst och var som helst i husbilen, bara den hamnar på lägsta punkten. Sök på iSens så finner den på flertal ställen att köpa den på.
Visa bilaga 220128
Oj. Denna var intressant. Sökt batteridrivet
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Frågeställaren är säkert inte intresserad längre. Men det finns kanske andra medlemmar som är. Packade upp en nyköpt detektor idag med mycket intressant data. Se här http://www.isens.no/EU/SE-Sweden.pdf batteri tid 15 år är väl kaxigt. Kan således installeras av vem som helst och var som helst i husbilen, bara den hamnar på lägsta punkten. Sök på iSens så finner den på flertal ställen att köpa den på.
Visa bilaga 220128
Den har vi kört med i 4 år. :)

F8946828-A025-47C8-8A21-99557930A1F2.jpeg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, värt att notera är väl att den täcker både tunga och lätta gaser så i instruktionerna är ju förslaget att använda minst två st. för att uppnå god säkerhet.
Inget negativt i det, utan seriöst förslag eftersom det behövs minst en lågt placerad och en högt placerad med tanke på var olika gaser lägger sig.
(En del tidigare varnare som tog flera gaser skulle enligt luddiga instruktioner placeras högt/lågt eller mitt på väggen, och blev då inte bra till varken tunga eller lätta gaser....)

M.v.h. JANKRO.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vanlig brandvarnare högt upp. Gasol är tung gas och ha varnare för det . Då har man bra skydd för det vanligaste riskerna..

Om KGB kommer o sprutar in nått är det ändå kört. ;-)
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tror inte heller så mycket på narkosgas i olika former, men tänkte mer på kolmonoxid som svävar på höjden, är väldigt dödlig och helt luktfri. Funkar även om man får in avgaser i bilen, både från bilmotor eller bränslevärmare.
Kan dock vara irriterande i bilköer med fönster öppna :msn_wall:.

M.v.h. JANKRO.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Högt är rätt men tyvärr så får jag informera dig om att rökdetektorn är felmonterad. I installationsanvisningen kan man läsa att det skall vara minst 50cm från vägg. Reagerade på det då jag monterat många rökdetektorer i yrket. Och har nu läst anvisningen på just denna modell.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Högt är rätt men tyvärr så får jag informera dig om att rökdetektorn är felmonterad. I installationsanvisningen kan man läsa att det skall vara minst 50cm från vägg. Reagerade på det då jag monterat många rökdetektorer i yrket. Och har nu läst anvisningen på just denna modell.
Japp, men svårt att montera 50cm från tak i en plåtis utan att dra huvudet i den.
Den reagerar i alla fall när man steker bacon ;)
Edit: läste fel på tak/vägg men hursom…funkar iaf.
 
Senast ändrad:
Toppen