• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasolvärme vid körning, fungerar det?

F

F.d. 53268

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TDI
Årsmodell Chassie: 1998
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: A532
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1998
Ämnesområde: Värme
Som nybliven husbilsägare så har jag lite funderingar kring min Truma C3402.
Om jag tolkar bruksanvisningen rätt så skall det gå att ha värmen på under färd. Mitt problem är att efter bara några hundra meter så tänds den röda "fel" lampan. En undran till er som är mer erfarna än mig.
- Går det att ha på värmen under färd?
- Om svaret är ja, har ni några fantastiska idéer om eventuella fel.

(fortfarande kallt i Norrland ;) )

MVH
Fredrik

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Jag har ingen trumavärme men med Alde värmaren har jag alltid haft igång under körning även i husvagnarana jag har haft och det har fungerat bra, nu i husbilen fins värmeväxlare så jag skall börja använda den nu det sparar lite gasol,.

Per o Anett

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
1102
Medlemskap
2025
Det går bra att ha pannan igång under körning, men du måste låta den gå igång innan du kör. Startar du pannan under färd eller, kör direkt efter du har startat så slocknar den, och den röda lampan tänds, så starta och vänta tills den ger värme i avgasröret, så funkar det för oss.

F

F.d. 11029

Guest
Har samma problem med min truma, spelar ingen roll om den gått 30minuter innan, så fort jag kör iväg så efter ett par 100 meter så slocknar den och röda lampan tänds.

Läste någonstans att man måste ha ett förlängnings rör på skorstenen om det skall funka under färd, men det hjälper inte på min.

antagligen blir det turbulens vid luftintaget under bilen som blåser ut lågan.

/Håkan

Toppen