• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolugnsproblem

LYDEN

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Mark
HBK-Nr
19043
Medlemskap
2024
Vi undrar om det är fler än vi som har problem med att gasolugnen inte fungerar tillfredställande. Vi har en Concorde Carisma -05. Tydligen får ugnen för lite syre. Tillverkaren påstår att vid grillning (övervärme) skall luckan vara lite öppen, stänger man luckan så dör lågan. Men eftersom ugnen sitter under spisen med en knivlåda emellan, är det stor risk att knivlådan blir förstörd av värmen.
Vi vill gärna veta om det är fler concordeägare som har detta problemet.
Monica och Kjell
0320-31183, 0706-661183
HBK 1842
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasolugnsproblem

Jag har visserlien ingen Concorde men upplever ett liknande problem med vår SMEV-ugn (dock i en ugn utan grill). När vi använder ugnen får vi tända om den minst en gång vid varje användningstillfälle. Enligt verksatn så skulle det kunna bero på att en fläkt i ugnen inte fungerar som den skall.

Det lät lite tveksamt i mina öron. Finns det verkligen en fläkt som förser brännaren med luft?
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Gasolugnsproblem

Vår ung uppför sig på samma sätt.
När man använder grillen skall luckan vara öppen lite och en plåt i överkanten vara utdragen. Den plåten skyddar kanske uppåt!

/Bosse
 
H

hianders

Guest
Sv: Gasolugnsproblem

Hej Micke!

Jag hade också problem med ugnen i början, men hur det nu var så tände jag ugnen och lät luckan stå öppen i ca en halv minut innan jag stängde den. Nästa gång försökte jag tända ugnen med luckan stäng men det gick inte. Jag öppnade luckan och tände lågan och stängde då slocknaden den?? Aha, det måste finnas en tändsäkring kopplad till luckan tänkte jag. Jag vet inte om det finns någon sådan men jag tänder ugnen och låter luckan stå öppen en stund numera och det funkar.

Smaklig måltid önskar Hasse A.

PS. Det kanske står nått i bruksanvisningen om detta? DS.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Gasolugnsproblem

Hmmmmm......ska ugnsluckan vara öppen under drift????

Kan det vara möjligt, fattar ingenting.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasolugnsproblem

På vår ugn sitter det av allt att dömma en brytare till tändsäkringen i själva luckgångjärnet. Det innebär att luckan måste vara öppen när ugnen tänds. Sedan går det bra att stänga men efter kanske fem, ibland tio minuter, slocknar ugnen och den måste tändas igen genom att öppna luckan, trycka in gasolvredet och trycka på tändknappen så att gasolen börjar brinna. Därefter går det bra att stänga luckan men gasolvredet måste förbli intryckt i en halv till en minut. Oftast fortsätter ugnen att brinna därefter. Vid enstaka tillfällen har vi varit tvugna att tända ytterligare en gång efter ett antal minuter.
 
Toppen