• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasoltubs -Förvaring

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Gasol-flaskor - Förvaring

:holly-3-icon: Hej på er Husbilsvänner .

Är det någon som vet hur många Gasol flaskor som får finnas i samma
lokal under en vinteruppställning i en maskinhall .

Jag förutsätter att samtliga Gasol-flaskor är avstängda ,

Gäller Husbilens Försäkring mot brand !!!!

Gäller Maskinhallens Försäkring !!!!!!!


God JUL :santa-3-icon: :santa-5-icon:
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gasoltubs -Förvaring

Prata med brandkåren på orten, det kan variera mellan kommunerna.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Gasoltubs -Förvaring

Hej.Vid förvaring av mer än 30 liter gasol inomhus ska utrymmet ha förbuds och varningsskyltar enligt sprängämnesinspektionens föreskrift. Tänk på att en fylld P11 inne håller 26 liter. Om mängden gas överskrider 60 liter så måste särskilda brandskyddsåtgärder till.....Sänder över en länk med gasolföreskrifter för bostaden ochså kanske av allmänt intresse Förvaring - Produkter > Gasol |
 
Senast redigerad av en moderator:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltubs -Förvaring

easy rider;

vid förvaring av över 60liter (motsvarande 2 P11 flaskor) räcker det inte med "särskilda brandskyddsåtgärder"

man måste ansöka om och få tillstånd för denna förvaring och i detta tillstånd kan krav på särskilda brandskyddsåtgärder finnas

både Räddningsverket och Svenska Gasföreningen har gratis trycksaker att ladda ned / få hemskickade som är informativa och bra skrivna med illustrationer för användning av gasol i hus, hem och fritidsaktiviteter
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Gasoltubs -Förvaring

Vi talar här om förvaring av gasflaskor......men hur är det när en flaska är inkopplad och är placerad i garaget som hos mig.....jag har installerat en gashäll i köket.....toppen för den som gillar att laga mat......vad säger du Anders?


HBK-hälsningar

Göran 292
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltubs -Förvaring

det är förvaringskärlens sammanlagda volym ( i liter räknat ) som räknas enl reglerna, sedan spelar det ingen roll om det är uppdelat på ett antal små blå gasolflaskor eller P11
ladda hem den här pdf-filen från Räddningsverket, i den står nog det mesta du behöver veta
http://www.srv.se/Shopping/pdf/22389.pdf
 
Senast ändrad:
Toppen