• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasoltryckmätare

hubbegubbe

HBK Intresserad
Kommun
Norge
Hej, allihopa!

Jag har hört att man kan köpa någon form av tryckmätare som monteras mellan gasolflaskan (P11) och den ordinarie tryckreduceringsventilen. Det är ju en enkel metod att kolla efter läckage genom att bara stänga av alla förbrukare och gasolflaskan och se om trycket sjunker mellan flaskan och förbrukarna...

Finns det någon som vet var man kan få tag i en sådan? Tackar på förhand.

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Gasoltryckmätare

notera att som det mycket riktigt står i anonsen så kan man se när gasen tar slut.
Inget annat! För så långe det finns gas i flaskan så är trycket uppe.

Man kan INTE som på en bränslemätare se att "nu har jag bara kvarts tank kvar"!
För att kunna se nivån på den flytande gasen har vi fått plastflaskorna.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

notera att som det mycket riktigt står i anonsen så kan man se när gasen tar slut.
Inget annat! För så långe det finns gas i flaskan så är trycket uppe.

Man kan INTE som på en bränslemätare se att "nu har jag bara kvarts tank kvar"!
För att kunna se nivån på den flytande gasen har vi fått plastflaskorna.

Vitsen med den här mätaren är att man även ser om det läcker. Man släpper fullt tryck i systemet och stänger sedan av kranen på tuben. Då kan man se om trycket ev. faller.

Enkelt o smidigt.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Jag hade problem med den Gasoltrycksmätaren på vintern när pannan gick för fullt och man tände spisen. Många tjuvstopp så jag tog bort den.
Kan ju vara fel på just det exemplaret jag hade men kolla hur mycket flöde den ger och jämför med din panna och övrigt som är igång.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jag hade problem med den Gasoltrycksmätaren på vintern när pannan gick för fullt och man tände spisen. Många tjuvstopp så jag tog bort den.
Kan ju vara fel på just det exemplaret jag hade men kolla hur mycket flöde den ger och jämför med din panna och övrigt som är igång.

Jag har ett annat problem med flödet. Det är att slangbrottsventilen löser när värme, ugnen är på och man startar en platta på spisen.
Hade du inte bara en gasoltrycksmätare? Då kunde du ha skiftat tub och kört på den utan provare just när förbrukningen va hög.

Fast man vill ju att grejerna ska fungera.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej, allihopa!

Jag har hört att man kan köpa någon form av tryckmätare som monteras mellan gasolflaskan (P11) och den ordinarie tryckreduceringsventilen. Det är ju en enkel metod att kolla efter läckage genom att bara stänga av alla förbrukare och gasolflaskan och se om trycket sjunker mellan flaskan och förbrukarna...

Finns det någon som vet var man kan få tag i en sådan? Tackar på förhand.
Nivåmätare för stålflaskor i form av magnetkort "Propane Level indicator" finns, kortet sätts utvändigt på ex en P11 eller liknande - på kortet kan man sedan avläsa gasnivån i flaskan.

Använde magnetkortet då jag hade stålflaskor men numera ligger kortet i förrådet för oanvända prylar, liksom ett Gascard kontrollinstrument från Kama Fritid (indikerar läckage samt när gasen börjar ta slut) - det är bara att konstatera, man köper lätt på sig en massa prylar mer eller mindre "nyttiga"!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, om man "bara" vill ha koll på om systemet läcker så funkar en sådan här pryl jättebra. När tuben är öppen och ingen förbrukare är igång så trycker man ner röda knappen, då går allt ev. gasolflöde genom vätskan inne i synglaset och det bubblar friskt.
Det som jag tycker är bra med den är att varje gång man öppnar kranen så går det lätt att göra läckagekollen på 10 sekunder.
Den finns med olika inkopplingsmöjligheter efter behov, klämkoppling, slang på en sida eller slang på båda sidor

ALDE.jpg

JANKRO.

hubbegubbe

HBK Intresserad
Kommun
Norge

Jag tackar igen för alla tips och förslag som dykt upp som svar på min fråga. Kanske bäst att kolla upp flödesmängder innan man handlar så den klarar att försörja panna, spis osv samtidigt.
Jag kan tänka mig hur irriterande det måste vara när allting stannar bara för man vill laga lite mat och gasflödet inte räcker till...

Toppen