• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasoltest , tryck föll med kran öppen till kylen. Opus sa det var vanligt?

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Hej. Var inne och besiktigade vår HB idag. När de gjorde gasol testet så sjönk trycket med kranen öppen till kylen och så fort de stängde den kranen så höll den trycket precis som den ska. Enligt de 2 killarna som besiktigade var detta vanligt, många kylskåp som tömmer ur som de sa. Men man undrar ju själv? Kylen fungerar för övrigt bra på alla lägena, 12V, 230V och Gas.

Inget jag nånsin tänkt på tidigare när man kört på 12V och när man stannat vridit över till Gas osv, inte stängt kranen ibland men tycker inte det luktat, ingen varmare som varnat osv, ingen flaska som gått åt fort heller.

Vad har ni för erfarenheter?

Skåpet är ett Dometic RM 7651 L
Årsmodell -2006, bilen gått 5000mil, inga längre vistelser så inte mkt använt kan tyckas.

Med vänlig hälsning, Dennis
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Flamvaktet ska hålla öppet max 90 sekunder, sen ska den stänga? Och det är efter drift. Om jag vore du så skulle jag kolla upp det med en som kan det. Det är tyvärr är okunnighet bland besiktningsmän när det gäller vissa saker.det dem prata om är gamla utrustning, inte så nya som på 2000 talet. Fram till 60 talet stämmer det ungefär. Kolla upp det med någon som kan det.
Mats
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Flamvaktet ska hålla öppet max 90 sekunder, sen ska den stänga? Och det är efter drift. Om jag vore du så skulle jag kolla upp det med en som kan det. Det är tyvärr är okunnighet bland besiktningsmän när det gäller vissa saker.det dem prata om är gamla utrustning, inte så nya som på 2000 talet. Fram till 60 talet stämmer det ungefär. Kolla upp det med någon som kan det.
Mats
I det här fallet har gasolen inte varit inkopplad på ett par veckor. Nu så kopplade de in sin ”pump” på ena anslutningen på Duocontrol CS. Pumpade tryck men såg att det sakta föll, då med alla kranar. När kranen till kylen stängdes låg trycket helt stilla. Länge. Ingen 12V var påslagen i bilen. Tänker ett vredet på kylen mellan de olika lägena känns elektrisk. Så oavsett läge så borde väl inte gas läcka ut. Ju mer jag tänker på svaret gör en ju lite mörkrädd.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kollar man på kopplingsschemat ser det som allt är i princip mjukvara styrt.
Säkerhetskretsen för gasen: Gasventilen och termogivaren styrs av tändmodulen.
Vid utebliven låga stängs gasventilen. Default läget för gasventilen borde vara då normalt stängd. Som det skrevs tidigare kan gasventilen vara trasig.

Att ha rent bakom kylskåpet är viktigt. Om läckande gas skulle antändas blir konsekvenserna mycket större pga. allt damm.
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Hej. Var inne och besiktigade vår HB idag. När de gjorde gasol testet så sjönk trycket med kranen öppen till kylen och så fort de stängde den kranen så höll den trycket precis som den ska. Enligt de 2 killarna som besiktigade var detta vanligt, många kylskåp som tömmer ur som de sa. Men man undrar ju själv? Kylen fungerar för övrigt bra på alla lägena, 12V, 230V och Gas.

Inget jag nånsin tänkt på tidigare när man kört på 12V och när man stannat vridit över till Gas osv, inte stängt kranen ibland men tycker inte det luktat, ingen varmare som varnat osv, ingen flaska som gått åt fort heller.

Vad har ni för erfarenheter?

Skåpet är ett Dometic RM 7651 L
Årsmodell -2006, bilen gått 5000mil, inga längre vistelser så inte mkt använt kan tyckas.

Med vänlig hälsning, Dennis
Kollar man på kopplingsschemat ser det som allt är i princip mjukvara styrt.
Säkerhetskretsen för gasen: Gasventilen och termogivaren styrs av tändmodulen.
Vid utebliven låga stängs gasventilen. Default läget för gasventilen borde vara då normalt stängd. Som det skrevs tidigare kan gasventilen vara trasig.

Att ha rent bakom kylskåpet är viktigt. Om läckande gas skulle antändas blir konsekvenserna mycket större pga. allt damm.
Talade med ansvarig imorse och det var klumpigt formulerat och missförstånd. De hade slagit på kylen på gas innan och den försökte tända, så när de öppnade kranen så var ju ventilen som nämnts öppen och gas matades fram. När väljaren på kylen ställdes i OFF så var det helt rätt. tack för era svart ialf för nu vet man mer vad det kunde varit trevlig sommar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Talade med ansvarig imorse och det var klumpigt formulerat och missförstånd. De hade slagit på kylen på gas innan och den försökte tända, så när de öppnade kranen så var ju ventilen som nämnts öppen och gas matades fram. När väljaren på kylen ställdes i OFF så var det helt rätt. tack för era svart ialf för nu vet man mer vad det kunde varit trevlig sommar.

Det blir ju fel ändå, Antingen startade kylen på gasolen som fanns i ledningen när de startade kylen=trycket sjunker.
Eller så fanns inte gasol vid start av kylen, och den tänder inte, då skall säk.ventilen stänga automatiskt och hålla tätt, till man begär en ny start.
Enligt deras beskrivning har de gjort fel Det är i ON testet skall utföras, och du borde inte fått det där klistermärket.
Men är det angeläget för dej att veta om säkerhetsfunktionerna gällande gasolen fungerar, så kan det kanske vara värt att boka ett täthetstest på t.ex Albins i Valskog.
Då får du en utskrift från maskinen som visar täthet/funktion i din gasolanläggning.
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Det de ska göra egentligen är alltså att vänta tills kylen försökt men inte kunnat tänds och då stänger den ju ventilen och då ska den hålla trycket. Men det är väl om man hårddatat det samma ventil som de påverkar manuellt med on/off. Fast man vet ju inte att tillslaget fungerar förens man testat det.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Som jag sagt så många ggr det testet dom gör på bilprovningen är inte värt något och absolut inte när dom påstår att det är ok med att gås strömmar ut utan att brinna, helt klart finns det en tändsäkring, åk till en som gör en riktig test efter reduceringsventilen så får du besked
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det de ska göra egentligen är alltså att vänta tills kylen försökt men inte kunnat tänds och då stänger den ju ventilen och då ska den hålla trycket. Men det är väl om man hårddatat det samma ventil som de påverkar manuellt med on/off. Fast man vet ju inte att tillslaget fungerar förens man testat det.
Det går att göra en egenkontroll själv. Det finns olika varianter. Den i länken är bara en av flera som finns på marknaden. Jag tror att du hade upptäckt gasläckaget med en sån.


 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Som jag sagt så många ggr det testet dom gör på bilprovningen är inte värt något och absolut inte när dom påstår att det är ok med att gås strömmar ut utan att brinna, helt klart finns det en tändsäkring, åk till en som gör en riktig test efter reduceringsventilen så får du besked
Jag ville bara säga att självklart strömmar ”gas” ut under fasen den försöker tända. Den är väl oftast mellan 15-30 sekunder och först därefter blir det stängt i ventilen. Men ska självklart kika mer på detta för klistermärken i alla dess former finns det människor som samlar på men jag tycker precis som du att de är värda ingenting egentligen. Därav man blev fundersam hur det hela gick till. Tacksam för hjälp och svar på frågorna, då jag inte själv är kunnig på uppbyggnaden/ funktionen av gassystemet.
Det går att göra en egenkontroll själv. Det finns olika varianter. Den i länken är bara en av flera som finns på marknaden. Jag tror att du hade upptäckt gasläckaget med en sån.


Tack. Beställde nytt gaslarm igår med extra sensor Gocamp Safety NG. Tog med en sån där Gasgard då oxå för tänkte precis som du skrev. Det och okulärt kontrollera de slangar som finns.
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Det går att göra en egenkontroll själv. Det finns olika varianter. Den i länken är bara en av flera som finns på marknaden. Jag tror att du hade upptäckt gasläckaget med en sån.



Tror dock själv att funktionen är korrekt. När man vrider kylen till om matar den självklart fram för att försöka tända. Är det luft tex så matar det ju på ända tills tändningen misslyckades och då ska det stänga och man får börja om. Så det är inte ett läckage utan funktionen i sig. Som jag ser det så utfördes inte testet korrekt utan de borde testa till kylen misslyckats med sin ”startfas”. Men jag kan ju ha fel. Men om det inte skulle komma någon gas i läget om vad skulle den då försöka tända på?
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Det går att göra en egenkontroll själv. Det finns olika varianter. Den i länken är bara en av flera som finns på marknaden. Jag tror att du hade upptäckt gasläckaget med en sån.


Denna funkar bra som läcktest men gasolmängd mäts inte förrän gasolen är slut p.g.a att gasol levererar samma tryck hela tiden till Tom.
Ett test att göra själv är att öppna alla kranar, även vred till plattor, stäng gastuben igen, tänd spisen och mät hur många sekunder det brinner, sedan öppna och stäng gastuben igen vänta ett par timmar tänd och räkna sekunder igen brinner det ganska likt så är det tätt
Lennart
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Denna funkar bra som läcktest men gasolmängd mäts inte förrän gasolen är slut p.g.a att gasol levererar samma tryck hela tiden till Tom.
Ett test att göra själv är att öppna alla kranar, även vred till plattor, stäng gastuben igen, tänd spisen och mät hur många sekunder det brinner, sedan öppna och stäng gastuben igen vänta ett par timmar tänd och räkna sekunder igen brinner det ganska likt så är det tätt
Lennart
Om man öppnar alla kranar till spis, kyl, värme mm. även gasoltuben och stänger sen ventilen på tuben. Då ska det inte läcka någon gas. Man behöver vänta någon timme.
Säkerhetsventilerna ska stänga av flödet via termoelementen pga utebliven låga.
Om det är en elektrisk magnet/säkerhetsventil samma förfarande.
Om det är läckage efter säkerhetsventilerna/ vreden då är det nog svårare att upptäcka att det läcker. Tex vid anslutningen av brännaren till kylskåpet. Vad jag förstår är det du menar.
I en annan tråd beskrev jag vad som hände i min bil när jag testade gas installationerna efter vintern. Det blev ett läckage från säkerhetsventilen, axeln som vredet sitter på.
Packningarna i ventilerna åldras med tiden och kan börja att läcka. Det var spisen i min bil. Samtidigt var kylen igång. Det small och blixtrade till under kylskåpet in i bodelen och
luktade bränt. Som tur var hade jag gjort rent bakom kylen året innan.
Hade det varit fullt med damm kunde allt slutat annorlunda.
Min bil är en gammal 89:a.

Det som väcker lite frågor är gasen besiktigas på hösten året innan.
Jag ställde av bilen direkt efter besiktningen.
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Denna funkar bra som läcktest men gasolmängd mäts inte förrän gasolen är slut p.g.a att gasol levererar samma tryck hela tiden till Tom.
Ett test att göra själv är att öppna alla kranar, även vred till plattor, stäng gastuben igen, tänd spisen och mät hur många sekunder det brinner, sedan öppna och stäng gastuben igen vänta ett par timmar tänd och räkna sekunder igen brinner det ganska likt så är det tätt
Lennart
Hej. Gjorde så idag. När jag kom till bilen testade jag först slå på kylen. Den startade på 2 tändningar, alltså 2-3 sekunder. Så gas fanns fast flaskan var och varit avstängd i 2 dagar. Sen gjorde jag som du sa. Det brann ca17 sekunder. Och nu på eftermiddagen efter den stått med kranar öppet till spis, värme och kyl och flaska stängd brann den ca 15-16 sekunder. Testade igen efteråt och fick ca16 sekunder. Så ca 1 sekund kortare med stått still ca 8h.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej. Gjorde så idag. När jag kom till bilen testade jag först slå på kylen. Den startade på 2 tändningar, alltså 2-3 sekunder. Så gas fanns fast flaskan var och varit avstängd i 2 dagar. Sen gjorde jag som du sa. Det brann ca17 sekunder. Och nu på eftermiddagen efter den stått med kranar öppet till spis, värme och kyl och flaska stängd brann den ca 15-16 sekunder. Testade igen efteråt och fick ca16 sekunder. Så ca 1 sekund kortare med stått still ca 8h.
Då kan de betrakta den som tät
 
Toppen