• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasoltank vid förvaring

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Hej
Ni som har fasta gasoltankar, LPG, hur gör ni som förvarar era bilar inomhus tillsammans med andra i gemensamhetsgarage eller lador? Vad säger Fastighetsägaren/Räddningstjänsten?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank vid förvaring

Skall man följa reglerna måste den troligen vara tömd. Tänk dig en brand i en hall med 20 bilar med 120kg gasol i varje tank. Swampmoln .......
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank vid förvaring

JO tack det hade varit en syn, har sett ett antal engångsflaskor som for iväg som fyrverkeripjäser men 12 st p11 stod kvar på marken och säkerhetsventilen hade utlösts
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank vid förvaring

Ämnet med brandrisk vid uppställning i hallar med ett antal husbilar är helt klart litet att fundera över. De flesta husbilar har två gasolflaskor och en stor dieseltank. Man har också ett antal batterier som vid ett elfel kan orsaka överslag och bränder. Jag gissar att de flesta ställer bilen med full tank vilket i ett större garage ger flera kubikmeter diesel.
Att man demonterar batterierna tror jag inte är så vanligt utan kanske frånkoppling är det vanligaste, fysisk eller med brytare. Om man får ha sina gasolflaskor kvar i bilen tror jag varierar men förhoppningsvis är de stängda. Om det sedan finns engångsflaskor till grillar mm kan ju detta också ge en del. Om en liten mus sedan går loss på någon av bilarnas elsystem kan man ju ana fortsättningen. Jag tror inte jag skulle våga ställa min bil i ett sådant garage och vad ev försäkringsbolag kommer att säga när man i samma garage hittar stora mängder gasol och diesel kan man ju gissa. Det kan bli ett dyrt misstag.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank vid förvaring

Har idag fått svar från hyresvärden i ladan där vi parkerar, han hade fått svar från Räddningstjänsten och detta är vad som gäller hos oss

"När det gäller fordon ( bil husbil ) måste dom vara besiktigade och registrerade med den tank som tillhör fordonet och uppfyller krav för att stå i garage eller uppställningsplatser."
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank vid förvaring

Har idag fått svar från hyresvärden i ladan där vi parkerar, han hade fått svar från Räddningstjänsten och detta är vad som gäller hos oss

"När det gäller fordon ( bil husbil ) måste dom vara besiktigade och registrerade med den tank som tillhör fordonet och uppfyller krav för att stå i garage eller uppställningsplatser."

Vad menar dom då. Idag bryr ju sig bara besiktningen om gasolutrustningen om man betalar extra för provtryckning. Det finns ju inga krav på besiktning av gasolanläggningen om man monterar en gasoltank. Det står inget på fordonsdelen om att bilen har gasol så vad menar dom?
 
Toppen