• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasoltändning

F

F.d. 2113

Guest
Hej!
Jag har fått problem med att min Aldepanna plötsligt inte går att tända.Den lampa som tidigare blinkade intensivt lyser nu med sekundintervaller när jag vrider termostatratten till tändläget.Någon fler som varit med om detta? anläggningen är från 94.
Med hälsning
Dorotea
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Gasoltändning

Verkar som den inte får tillräckligt med ström för att kunna tända. Kolla spänningen fram, så du inte har nått brott nånstans.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasoltändning

Hadde et slik tilfelle på vår 1999 modell, tenningen fungerte noen ganger, men ikke alltid. Endte med å bytte en svart boks som sitter på utsiden av selve Alde pannen. Den orginale prøvde å tenne i 10 sekunder, de nye holder på i 15 før dn rød lampen kommer.

Antar at problemet var at det var langt luftrør til brenneren (fra over taket) og viften ikke klarte å få inn nok luft til at gassen kunne brenne. Boksen kosten noen hundre kroner (husker ikke hvor mye) og var enkel å bytte.
 
Toppen