• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolspis

Trappmannen

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Ystad
HBK-Nr
8502
Medlemskap
2024
Hej

Vi har problem med 2 av våra gasolplattor på spisen, det kvittar hur länge man håller i reglaget
så slocknar de igen när man släpper, är det någon som har ett tips på vad som kan vara fel.

Paul o Maria
 
F

F.d. 24503

Guest
Sv: Gasolspis

Hej
Har samma fel. Men det va inte så svårt att fixa.Det var koppartråden till tändsäkringen som låg mot skyddsplåten på undersidan. Skruvade loss plåten och rätade trådarna.
Bernt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolspis

Kontroller at det ikke er en tett åpning slik at det ikke kommer noen flamme direkte på styringen av sikkerhetsventilen. På enkelte håll er det lett for å få redusert styrke på flammene etter en overkoking. Skal en fikse en slik så må en demontere brenenren og gjøre delene helt rene før de settes sammen igjen.
 
F

F.d. 4872

Guest
Sv: Gasolspis

Hej
Jag tror det skallnfinnas något stift eller liknande som skall bli varmt för att gasolen skall brinna.
Kolla om det går att böja det lite närmre mitten av plattan.
Det kan hända att man böjer det lite när man torkar rent.
Ulf
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Gasolspis

Hej! Ta loss vredet, knöla ihop en liten papperstuss och peta in den i axelhålet, sätt dit vredet igen. Testa nu om inte lågan håller sig kvar. Problemet är att vredet bottnar mot spishällen så axeln kommer inte i bottenläge. går också bra att lägga in en liten bricka om man vill.

Mvh Sanddammaren :wink:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolspis

Demonter brenneren og gjør ren også ventilasjonen som ofte er nederst på brenneren. Det finnes brennere som tar luft via egen kanal, men de pleier ikke å ha problem med soting. Når den først er demontert gjør ren alle små hakk både på topp og bunn av brennerhuset.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Gasolspis

Vi hade det problemet i våran Carthago med Dometic tre lågig spisplatta. Det var mittenplattan den stora som började väsnas och sota när vi minskade på värmen. Eftersom vi har garanti kontaktade jag Dometic som hänvisade till en reparatör, kontaktade honom och han kom hem till oss och felsökte det visade sig att brännarmunstycket var för högt. Bytte till ett lägre munstycke med lite lägre värde efter bytet har vi inte haft några problem.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Gasolspis

Intressant KOKKAKI.
Vi har också Carthago med tre olika stora brännare. Den största gör jag rent då och då, men sotningen kommer snart tillbaka. Det brukar uppträda då man vridit ner effekten och sedan ökar till max igen.
Diskuterade du något med reparatören? Vet du om alla munstycken har olika höjd då de är olika stora? Jag trodde att det bara fanns en modell av munstycke till en viss spistyp.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Gasolspis

Den stora plattan hade ett lite högre munstycke 0,72, dom andra två har samma låga höjd. Bytte på den stora till samma munstycke som dom andra nu fungerar allt som det ska. Kontakta Dometic i Göteborg 031 7341110 fråga efter Martin och be honom att posta ett nytt mindre munstycke. Det är lätt att byta skruva bara loss brännarlocket lyft av den lösa delen, lossa munstycket med en fast nyckel ( tror den var 7 mm). eller en liten skiftnyckel. Akta tändstiftet och porslinet som sitter runt omkring går lätt sönder och är ett elände att byta.
 
Toppen