• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasolslangsbyte ,gänga hit å dit ....

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2026
Jag kikade på mina slangar och det örjar bli lite spricor i dom och jag åkte till Ericssons Husvagnar men sortimentet var lite tunns och ingen stämmde .

Slangarna går "från" reservflaskans regulator till huvudflaskans regulator och regulatorns gänga är 16,5mm utvändigt och slangen är 15,1mm invändigt slanglängd 450mm .
Dessa är båda vänstergängade .

Från huvudflaskan är det sedan 13,1mm utvändig vänstergänga (1/4" ? ) och slangen då 11,6mm invändigt .
Denna ansluts till ett stålrör och då har slangen en utvändig högergänga och 13,1mm och slanglängd 450mm .

Dessa slangar är pressade och jag vill gärna ha det igen .

Någon som vet vart man smidigast köper dessa ?

Sv: Gasolslangsbyte ,gänga hit å dit ....

Hej Bengt-åke!

Hör med BS-Mekaniska nere vid lokstallarna de är bra på hyd slang i Falköping. OBS stänger kl 14,00 på fredagar.

MVH

Uno Larsson

Skratt hälsar

Har du H-gänga någonstans i ditt gassystem så misstänker jag
hemmabygge.
ALL gasgänga är v-gängad, av säkerhetsskäl!
BYT!

Dedt är Hymer original från 2005 och den ytvändiga 1/4" högergängan sitter i anslutning till fästet i gasolskåpet .
Anslutningarna in i regulatorerna är vänstergänga .

Det ser ut så här på en gammal bild dock syns inte anslutningen till röret som sitter fast i slangen som går till flastka 1.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/247275

BS mekaniska hade inte licens för att klämma gasolkopplingar .

Har du H-gänga någonstans i ditt gassystem så misstänker jag
hemmabygge.
ALL gasgänga är v-gängad, av säkerhetsskäl!
BYT!
All gasgänga vänstergängad???? anslutning till gasoltub vänstergängad, alla andra
högergängade ,(reducerventil, kopplingar, kyskåp,spis ,panna ,etc)

Lars.

Det ser ut til at du har den eldre omkobleren mellom to tuber fra Thruma, slangene skal fortsatt finnes som reservdel ferdig fra Alde/Thruma - skulle kunne bestilles fra de fleste større selgere av husbilsutstyr.

Tillbaka
Toppen