• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolläcka

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Hämtade ut husbilen igår efter vintervilan. Testade gasolen och när jag öppnade gasolflaskan och tryckte på slangbrottsventilen så hörs en tydlig läcka och det luktar gasol. Jag har krocksensor.
Det läcker rejält så jag vågar inte ha ventilen öppen länge. Några tipps, annars blir det gasolfyllarna för hjälp.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Stäng alla förbrukarkranarna & kolla med spray från tuberna inkl. regulatorerna & ev. filter fram till dessa. Sedan öppnar du en förbrukarledning i taget & kollar med spray.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Många regulatorer har röret med gummipackningen gängat in i regulatorn. Har varit med om att denna gänga läckt. Senast i somras fick jag göra en "bush-lagning" på en sådan åt en husvagnsägare på semestern, den håller fortfarande tätt.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Gå metodiskt till väga.
1. Stäng flaskan och lossa slangen så slangbrottsventilen stänger.
2. Skruva fast slangen i flaskan igen men aktivera inte slangbrottsventilen.
3. Öppna flaskan. Spruta med läckspray på slangens koppling i flaskan och däromkring.
4. Aktivera slangbrottsventilen
5. Spruta med läckspray på alla kopplingar från slangbrottsventil till regulatorn och rörkopplingarna efter regulatorn.

Har du en läcka bör du ha lokaliserat den vid det här laget.

MVH
Hans
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Gå metodiskt till väga.
1. Stäng flaskan och lossa slangen så slangbrottsventilen stänger.
2. Skruva fast slangen i flaskan igen men aktivera inte slangbrottsventilen.
3. Öppna flaskan. Spruta med läckspray på slangens koppling i flaskan och däromkring.
4. Aktivera slangbrottsventilen
5. Spruta med läckspray på alla kopplingar från slangbrottsventil till regulatorn och rörkopplingarna efter regulatorn.

Har du en läcka bör du ha lokaliserat den vid det här laget.

MVH
Klart
Gasoltankning i Stenungsund hittade felet. Det var en av säkerhetsventilerna på regulatorn som läckte. Går inte att laga
Ny regulator Trumas senaste + nytt komplett filter + montering och provtryckning 2285-: Helt ok pris. Nu är påsken räddad
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Klart
Gasoltankning i Stenungsund hittade felet. Det var en av säkerhetsventilerna på regulatorn som läckte. Går inte att laga
Ny regulator Trumas senaste + nytt komplett filter + montering och provtryckning 2285-: Helt ok pris. Nu är påsken räddad
Gasolfyllaren i Stenungsund kollade och hittade felet. Det var en av säkerhetsventilerna på regulator som läckte,går ej att laga.
Trumas senaste regulator + nyaste filtret,monterat och provtryckt. 2285:-
Stort tack för att du berättade vad lösningen var.
 
Toppen