• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolkamin för fritidshus i husbil?

M

MikeC

Guest
Hej,

Jag har sökt ganska mycket på värmelösningar för att kunna värma bilen under vintercamping utan tillgång till ström och hittar endast dyra lösningar på över 5000kr och uppåt. Jag undrar lite vad är det som hindrar en att använda en gasolkamin liknande denna: Realheat - Gasolvärmare från Tilux

Så länge man kan styra intaget för förbränningsluften och avgaserna ut ur bilen så finns det väll inga hinder för att använda en sån här? Då jag hittar ingen som skriver om en sån här lösning så måste det ju finnas uppenbara hinder som jag helt enkelt inte ser... Är det strömförbrukningen som är för hög? Jag hittar inget om det för denna burk... Jag är inte intresserad av att sova i bilen med värmen på, utan vill sätta på värmen på morgonen innan jag lämnar mitt varma sköna täcke.

Vad jag ser så finns flera som kör gasolvärmare med gasflaskor inne i bilen. Denna lär väll inte vara farligare så länge man får undan förbränningsluften? Eller? Jag missar nog något, men jag kan bara inte komma på vad det skulle kunna vara om det nu inte är strömförbrukningen.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkamin för fritidshus i husbil?

Hej ! Största problemet är nog syreförbr, och avgaser, på en sån liten yta som i en hb behöver man rätt mycket friskluft,(till o frånluft) och då kommer kylan in,
då kanske det inte blir så mycket värme kvar .strömförbrukning finns väl ingen på den modellen som var på startsidan???
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkamin för fritidshus i husbil?

Hejsan .
Satsa hellre på en som är anpassad till ditt ändamål har en en trasig panna så finns det på bildemonteringar alt på ebay .

I annat fall kan man ju montera en webastovärmare , låt inte ekonomin styra över säkerheten .
 
M

MikeC

Guest
Sv: Gasolkamin för fritidshus i husbil?

Jag hade tankar att ha den utanför och leda in luften men jag tror att ni har rätt. Inne blir osäkret, ute så förlorar jag för mycket värme. Den är dessutom ganska stor och klumpig, det känns som om det inte är värt det i det långa loppet även om jag skulle lyckats.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gasolkamin för fritidshus i husbil?

En gasolpunktvärmare (Truma) med piezotändare behöver inte ens elanslutning och är godkänd för fordonsbruk (yttre förbränning). Pris runt 300€ i Tyskland. En sådan hade jag i mitt första hembygge (1979) och den fungerade ypperligt i många år.

aake
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Gasolkamin för fritidshus i husbil?

Jag lovar att hålla ett öga på bilskroten här i Hedemora om det dyker upp något.
Just nu finns det en Hymer 08, helintegrerad inne men det är inte beslutat ännu hur den skall säljas, hel eller i delar.
Blir det i delar tänkte jag lägga ut en blänkars på forumet.
Smälld fram bodel helt intakt.
Återkommer i ärendet under nästa vecka.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Gasolkamin för fritidshus i husbil?

Hej,

Jag har sökt ganska mycket på värmelösningar för att kunna värma bilen under vintercamping utan tillgång till ström och hittar endast dyra lösningar på över 5000kr och uppåt. Jag undrar lite vad är det som hindrar en att använda en gasolkamin liknande denna: Realheat - Gasolvärmare från Tilux

Så länge man kan styra intaget för förbränningsluften och avgaserna ut ur bilen så finns det väll inga hinder för att använda en sån här? Då jag hittar ingen som skriver om en sån här lösning så måste det ju finnas uppenbara hinder som jag helt enkelt inte ser... Är det strömförbrukningen som är för hög? Jag hittar inget om det för denna burk... Jag är inte intresserad av att sova i bilen med värmen på, utan vill sätta på värmen på morgonen innan jag lämnar mitt varma sköna täcke.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Vilka blommor vill Du ha? tänker på Din Hädanfärd! Använd Aldrig!! aldrig någon extern gasanläggning, Du har väl gasolvärme i bilen? räcker inte den slopa fricamping vintertid.
 
M

MikeC

Guest
Sv: Gasolkamin för fritidshus i husbil?

Vilka blommor vill Du ha? tänker på Din Hädanfärd! Använd Aldrig!! aldrig någon extern gasanläggning, Du har väl gasolvärme i bilen? räcker inte den slopa fricamping vintertid.
Det är intressant att de skulle vara livsfarliga i husbil men helt ok i ett litet fritidshus.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Gasolkamin för fritidshus i husbil?

Hej
Borra ett hål i väggen på HB och släpp ut gasen genom hålet, Föresten borra 2 st och ta in friskluft i det ena och släpp ou gasen i det andra.
/Vidhem
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gasolkamin för fritidshus i husbil?

Finns många argument emot gasolkaminer i inläggen men inte ett som är sakligt underbyggd.
Om man läser i specifikationen för ett från ex. Jula eller Clas i Sjön så kan man läsa att de är utrustade med t.ex. tippskydd, CO2-vakt m.m.
 
Toppen