• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasolflaska p11

F

F.d. 56194

Guest
Hur länge kan man sommartid utan uppvärmning räkna med att e n p11 räcker. Jag förstår att det är mycket individuellt men mellan pekfingret och tummen. :confused:

Sv: Gasolflaska p11

I somras med ny (läs annan större) bil och semestrande i norra Sverige förbrukade vi ca 2kg gas/dygn. Vilket då också innebar uppvärmning några timmar på morgonen. En P11 innehåller 22kg gas vilket då innebar 11dygn innan den var slut.

I vår förra, lite mindre bil, också semestrandes i norra Sverige men med betydligt varmare väder gick inte ens en P11 åt på 3,5 veckor.

Var uppe i norrland i sommras så fick då köra värme (har bara gasolvärme) och då räckte en PC10 i 11 dagar. Annars drar kylskåpet enligt specifikationen ca 0,5 kg/dygn sedan beror det på hur mycket man anväder plattor/ugn.

Med ungefär följande användning uppskattar jag, att för oss räcker en P11 i omkring tre veckor (för att vara på säkra sidan):

1. Kyl och frys
2. Frukost: koka ägg och kaffe samt värma bröd
3. Matlagning på spisen ungefär varannan dag
4. Varmvatten men ingen värme

Till t ex annan kaffekokning m m använder vi invertern.

Hoppas detta kan vara till en liten ledning, men - som andra påpekat - är det bara mellan tumme och pekfinger.

// J Peter

Tillbaka
Toppen