• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolförsörjning

Gugge 123

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Lerum
HBK-Nr
30218
Medlemskap
2024
Hej husbilsvänner! En fråga från en nybörjare: Är det förbjudet att köra bilen med gasolkranen öppen för att hålla kylskåpet kallt? Hur gör de flesta av Er? Kan tänka mig att explosionsrisken finns där, men frågan är om Ni känner till att det har smällt på senare tid!
Hälsningar Gunnar
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om gasolanläggningen har en krocksensor vid reduceringsventilen (finns på alla nyare anläggningar, en grön knapp) så får man ha gasolen igång under färd.
Å andra sidan så går de flesta nyare kylskåp över automatiskt på 12V-drift när du startar motorn. På äldre kylskåp kan du manuellt sätta den i 12V-läge.

MVH
Hans
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag använder gasoldrift på mitt kylskåp. Det är förbjudet att åka in på bensinmackar med lågan igång, i övrigt finns vad jag vet inget förbud.
Under färd på båtar skall man också stänga av gasolen. Finns krasch sensorer till gasoltuberna som stänger av gasolen vid en krock.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Jag använder gasoldrift på mitt kylskåp. Det är förbjudet att åka in på bensinmackar med lågan igång, i övrigt finns vad jag vet inget förbud.
Under färd på båtar skall man också stänga av gasolen. Finns krasch sensorer till gasoltuberna som stänger av gasolen vid en krock.
Där har du helt rätt, men hur många kommer ihåg detta?
Jag själv glömmer detta varje gång, vilket inte är bra….
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Normalt kör man ju på 12V-drift när man är ute och åker. Kör man då in på ett tankställe så brukar automatiken vara sådan att den inte slår över till gasol förrän efter en fördröjning, som brukar vara så lång att man hinner tanka.

PÅ större färjor brukar de kolla innan ombordkörning att gasolen är avstängd. Åtminstone gör de så på Gotlandsbåtarna. På vanliga vägfärjor har, som är öppna, har jag aldrig sett det kravet.

MVH
Hans
 
Toppen