• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasoldriven kaffebryggare

F

F.d. 25026

Guest
Coleman Portable Propane Coffeemaker

Jag beställde nyss en gasoldriven kaffebryggare, en Coleman Portable Propane Coffeemaker med rostfri kanna på amazon.com för 600kr.
Frakt, tull och moms tillkommer, men jag beställde flera saker så jag vet inte vad det kostade för enbart kaffebryggaren. Kanske lika mycket till, så jag gissar runt 1200kr totalt. Hu, vad dyrt...
Man kan också köpa direkt från Coleman, men då blir det ännu dyrare: Coleman - Coffee Pots

Coleman-bryggaren verkar vara populär och har fått övervägande positiva omdömen. De klagomål ändå dyker upp brukar handla om avsaknaden av termoskanna och att bryggaren är för stor, tung och otymplig att ha i ryggsäcken. Den väger 4,5 kg. De som köpt modellen med glaskanna verkar ofta ha sönder kannan och blir därefter tvungna att punga ut för en ny kanna av stål i stället...

Coleman_Portable_Propane_Coffeemaker.jpg



Primus BrewFire

Det finns även en annan modell som tillverkas av Primus, den heter BrewFire. Det sägs att Primus dragit tillbaka brewfire, men den finns att köpa både på amazon och ebay. Den är nästan dubbelt så dyr som Coleman-bryggaren, den ser plastig ut och verkar ha fått dåligt rykte på grund av usel byggkvalitet. Å andra sidan lär den vara godkänd för inomhusbruk, den har termoskanna och gasoltuben får plats inuti apparaten. Så en sådan hade kanske varit att föredra.

Primus_FireBrew.jpg



Jaja, oavsett vilket är det försent att ändra sig nu, en Coleman är ju redan beställd...
Jag återkommer när jag testat den, det dröjer väl några veckor tills den dyker upp.


----------------------
Redigerat: Jag sökte både länge och väl på google innan jag lyckades hitta något om var jag kunde få tag i en gasoldriven kaffebryggare. Därför skriver jag några extra sökord här, så att den som letar efter gasoldrivna kaffebryggare lättare ska kunna hitta hit: kaffekokare kaffe gas gasdriven gasol butan propan tändargas lpg

Redigerat2: Jag hade skrivit "kaffekokare" överallt där jag egentligen menade "kaffebryggare". Tack till Lundsholm för påpekandet!
 
Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Gasoldriven kaffekokare

Vill inte vara petig, men detta handlar väl om kaffebryggare??? Eftersom vi bara använder kokare själva så blev jag nyfiken, men det verkar vara bryggare som du nämner.:)
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Gasoldriven kaffekokare

Vad cool den var, har aldrig sett tidigare..:applaus:
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Gasoldriven kaffekokare

Vill inte vara petig, men detta handlar väl om kaffebryggare??? Eftersom vi bara använder kokare själva så blev jag nyfiken, men det verkar vara bryggare som du nämner.:)

Det är riktigt.
Och ytterst viktigt!
En kaffebryggare är precis vad det är.

Hur kunde jag begå detta fatala misstag, skammens rodnad färgar mina lår!
Jag kommer givetvis att späka mitt orena kött, och bekänna mina synder vid nästa bikt!
Hehe...

---------------
Redigerat: Hmm... Undrar om det går att byta namn på tråden till "Gasoldriven kaffebryggare". Jag ska göra ett försök!
Redigerat2: Nä. Gick inge vidare. Jaja...
Redigerat3: Tack till Knut (HBK Web) som bytte namn på tråden!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Gasoldriven kaffebryggare

Nu är Coleman-kaffebryggaren testad.

Det krävdes modifiering av gasanslutning och filtertratt, och en slang behövde bytas för att den skulle bli användbar. Stor, tung och klumpig är den, och man får krångla med externa gasflaskor, slangar och elände.

Den stänger inte heller av sig själv utan man måste vakta den och stänga av gasen när vattnet tagit slut. Den blir väldigt varm. Första gången rök det om färgen på sidoplåtarna, så jag skulle vara mycket försiktig om jag skulle få för mig att använda den inomhus i en husbil.

Men, efter ett slangbyte gör den i alla fall utmärkt gott kaffe.

Min slutsats blir att bryggaren:
* måste modifieras med ny slang för att kaffet ska smaka bra
* var inte värd priset, runt 1000kr inkl frakt, tull och moms
* lämpar sig inte för husbilsbruk
* är olämplig då det är ont om plats eller då det är nära till max lastvikt.

Möjligen kan den lämpa sig för en sommarstuga utan el eller liknande.
Men visst, det är ju en rolig leksak...


------------------------------------------------------------------------------------
Detaljer:

4 koppar tar 8 minuter att brygga, 10 koppar tar 16 minuter.
Så den står sig ganska väl i jämförelse med elbryggaren, Melitta Excellent, som gör 10 koppar på 8 minuter.

Jag har mätt att bryggaren drar ungefär 3g gas per kopp kaffe, en kopp är ungefär 1,3 dl.
En tub gas för 18kr på Biltema räcker till ungefär 70 koppar. Det blir 25 öre/kopp



Bild 1
Den är enorm. Här står den bredvid en vanlig Melitta Excellent.
1.jpg


Bild 2
Gummislangen som leder det uppvärmda vattnet till filterhållaren luktade starkt av någon kemikalie och gav en kraftig bismak åt kaffet, även efter att slangen kokt en halvtimme i stark maskindiskmedelslösning.
Jag fick byta ut den till en livsmedelsklassad silikonslang, som syns på bilden.
2.jpg


Bild 3 och 4
Filtertratten är gjord för amerikanska filter och passar inte till de koniska melittafiltren.
Om man ändå pressar ner ett melittafilter så faller sidorna in när det blir blött och vattnet rinner på utsidan av filtret.
Jag gjorde en insats av en gammal avskuren melittatratt så att vanliga 1x2-filter kan användas.
3.jpg4.jpg


Bild 5-7
Man kan köpa ett knippe adaptrar till gasanslutningen för att pussla samman Julas och Biltemas gasflaskor med kaffebryggaren.
Det finns ingen adapter som passar direkt utan man får koppla samman flera olika.
Eller så kan man som jag roa sig med att bygga själv.
Allt som behövs är hylsnyckel, sidavbitare, fil, lite ståltråd och en "Flat Gas to Butane Gas Stove Adapter" från dx.com.
Varning! Prova inte detta hemma! Hehe...
5.jpg6.jpg
7.jpg
 
Toppen