• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasoldrift av kylskåpet fungerar ej

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Försöker att köra kylskåpet på gasol men det tänder inte.
Läste i instruktionerna att det skall ticka från tändaren när man slår på strömbrytaren men inte ett ljud. Lampan blinkar men helt tyst och skåpet startar ej. Är det någon som vet hur det skall fungera ?

F

F.d. 58547

Guest
Sv: Gasoldrift av kylskåpet fungerar ej

Vi har samma problem skall ta bort gallret på utsidan o blåsa rent, det har hjälpt innan.
Vi har en 97 också så det kanske är dax att serva det med lite rengöring./SS

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52945

Guest

Ibland kan det komma lite "mög" in i medelbehållaren, jag har själv haft det så och bankade försiktigt med en gummiklubba på och runt medelbehållaren, det hjälpte tillfälligt!

Ta det försiktigft som sagt när du bankar!

//Pilot

F

F.d. 50168

Guest

Plocka bort gallret på utsidan nere vid bännaren blås rent försiktigt
och spreja med electroniksprej 2.26 de funkade för mej.

F

F.d. 4018

Guest

Jag har nyligen haft ett snarlikt problem. Vid start av kylen så hörde man hur tändaren tickade, gasollågan tändes, men efter ca 10 sekunder så stängdes gasoltillförseln av. Det visade sig att det finns en "vakt" som kontrollerar att lågan verkligen brinner, annars stänger den av gasolen (det är ju iofs jättebra). E-lux serviceman kom med sin lilla servicebil och bytte ut tändningsvakten, total kostnad 1175:-.

Vet inte om denna beskrivning hjälper dig, men nu vet du hur det skall fungera:
1. Tändaren börjar jobba, tickande ljud.
2. Gasolen släpps fram och lågan tänds.

Janne S.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Det är just det tickande ljudet som fattas. Det är väl det ljudet som uppstår varje gång en gnista slår.
Lampan blinkar men inget tick och då blir det väl ingen gnista som tänder gasolen
Kanske kan det vara fel på tändtransformatorn ?
Undra om den finns att köpa till ett så gammalt kylskåp. (Minst sen 1997)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, vad än felet är så kan jag trösta dig med att det är inga problem med reservdelar till kylskåp, även äldre än ditt. Om du nu inte skulle råka ha något väldigt udda eftermonterat, men det är inte troligt.
Ingen gnista brukar ofta gå att fixa utan nya delar.

JANKRO.

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025

Hej!
Jag var just ute och lollade på mitt kylskåp. Det tickande ljudet kommer från gnistan. Ingen gnista - inget ljud. Jag gissar att högspänningskabeln är kortsluten till jord. Titta hur det ser i brännarhuset. En bra tråd var uppe här för några dagar sedan med bilder hur det skall se ut.
Lycka till med felsökningen.
Jan-Evert

F

F.d. 53837

Guest

Försöker att köra kylskåpet på gasol men det tänder inte.
Läste i instruktionerna att det skall ticka från tändaren när man slår på strömbrytaren men inte ett ljud. Lampan blinkar men helt tyst och skåpet startar ej. Är det någon som vet hur det skall fungera ?

Hade precis samma fel för en vecka sen..
Vart byte av tändenheten..

Nu funkar den kanon igen..:)

/Robban

Toppen