• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasolbesiktning

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025
På onsdag flyger jag till Berlin för att ta hem en knaus Sport traveller 500 D årsm -07. Är det sant att om försäljaren gör ett gasol-och ventilationstest (gult papper) så slipper jag göra ett sk jämförande test à 6200 kr i Sverige? Om han bara gör gasoltestet, måste jag ändå göra ventilationstestet här?
Ska jag stanna och anmäla mig vid tyska eller svenska tullen eller båda? Jag åker Sassnitz - Trelleborg:
:spinny:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: Gasolbesiktning

Hej Sture

Jag tror denna frågan har varit uppe tidigare på forumet och därför tycks ingen ha lust att svara på ditt spörsmål.
Svaret på din fråga är följande:
Den svenska ventilations-testen kommer du inte undan oavsett hur gula papper du har från den tyska handlaren.
Däremot accepteras det tyska gasprovsintyget vid ventilationsbesiktningen.
Normalt kostar ett gasintyg 5-600:- hos seriösa svenska husbilsfirmor, den tyska handlaren utfärdar det gratis.

PS: Forsbergs tar säkert ett par tusen för att utfärda ett gasintyg.

Lycka till.
Torbjörn

J

Jarn

Guest

Är det mindre än 12 mån sedan bilen registrerades eller det gjordes en gasol täthetsprovning, då behöver du inte göra ett nytt. Bara visa det intyget.

Tullen behöver du inte alls blanda in, varken i Tyskland eller Sverige. ( de vill inte alls ha med dig att göra, avseende husbilsköpet förstås)

Det är också precis som Torbjörn skriver, att den svenska gasol o ventilationskontrollen kommer du inte unden.
Fördelen numera är att Motormännens Testcenter kan göra det, vilket kortat ner köerna avsevärt.
Glöm inte bara att förbereda dig innan så du har rätt antal ventilerade takluckor alternativt ventiler, samt gasolslangen som skall vara märkt -30 grader.

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025

Tack Torbjörn!
Surfade runt i detta furum och blev ytterligare konfunderad inför min förestående import.
Vad ska det stå i Briefet?

* PB2 eller? Ska den vara personbilsreggad eller lastbilsreggad? Blir väl stor skillnad på försäkringen?
* Ska den ha COC-märkning eller inte?
* Ska den ha tillägget B1 under avgaskontroll?
Bilen är en 07:a och väger under 3500 kg.
Har jag fattat rätt eller?
Tacksam för snabbt svar då jag flyger på onsdag.
Sture

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Hej

Som jag förstått allt så spelar det ingen roll vad det står bara du får med dig beviset hem. Den kommer ändå att klassas som PB klass 2 i Sverige. Eftersom den varit registrerad inom EU tidigare så kommer den att flyga igenom besiktningen förutsatt att gasol och ventilationstestet är klart. -07 och under 3500kg kan inte bli fel.
Glöm inte att ta kopior på briefet innan du skickar in det för ursprungskontroll. Av någon anledning tycker inte vägverket att man har rätt att behålla det gamla...

F

F.d. 52911

Guest

Hej.
Min roliga historia kommer här.
Importerade 07 en husbil från Tyskland, gick igenom gasol och ventilation test hos
Motormännen och några dagar senare till registreringbesiktning.
Plötsligt sa besiktningsmannen: jag har ej tid för trafikbesiktningen och sprang hem.
Jag ringde BP och dem ordnade tid efter ett par dagar för trafikbesiktningen.
Väl där ville de göra gasoltestet, men jag visade upp 8 dagars gammalt testprotokpll
ifrån motormännen.Det brydde de sig inte om, men jag vägrade att öppna gasolskåpet.
Till slut fick jag åka därifrån utan någon trafikbesiktning.
Ett par dagar senare kom det ett brev på posten ifrån VV som påstod att bilen ej
behövde trafikbesiktigas förrän i september 08.
Hälsningar
paulkaj

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Paulkaj

Måste påstå att jag inte fattar ett skit vad du skriver om.
I och för sig är det sent fredagskväll och jag är inte helt nykter.

Vadå trafikbesiktning, och varför sprang besiktningsmannen hem.
-Sprang han hem till mor och gömde sig under kjolen när du kom med din husbil eller ?

Skitsamma,,,det kunde vara roligt om du ville förtydliga dig lite.

[FONT=&quot]Mvh Torbjörn[/FONT]

Toppen