• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol

F

F.d. 25230

Guest
Hej alla,
Nu en fråga jag skulle vilja byta min gammla gasolflaska mot en lättare, och jag har kollat det finns ju både aluminium och glasfiber min fråga är någon sämre av dessa, vad är vikt skilnadden på dom, jag har fattat att glasfibern är det ca 1kg mindre i
MVH nenne2
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.864
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Gasol

Är du ute på vintern så välj Aluminium annars går det bra med plast som är den lättaste flaskan. Fördelen är ju också att kunna se nivå på gasolen.
Både plast och aluminiumflaskor har en krage runt kranen.
En del bilar kan ha lägre gasolutrymmen så att flaskans krage inte får plats.
Kolla detta innan du byter flaskor.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Gasol

Hej
Är du bara ute efter att minska vikten med 1 Kg, ha då i en liter vatten mindre i färskvatten tanken.
Ha kvar dina "gamla" gasolflaska, det är inte gratis att byta.
/Vidhem
 
F

F.d. 25230

Guest
Sv: Gasol

Hej
Är du bara ute efter att minska vikten med 1 Kg, ha då i en liter vatten mindre i färskvatten tanken.
Ha kvar dina "gamla" gasolflaska, det är inte gratis att byta.
/Vidhem
dels för vikten, gratis att byta vet ja att det inte är, jag får byta mina gammla järn för 400 st fylda mot antingen aluminium eller composit, vikten påstås vara ca 7kg lättare st med composit och ca 5kg för alumimium så de gör ju lite iallafall om man ändå ska byta mot fylda, vintern brukar vi inte va ute men sen höst och tidig vår, så de va därför jag fråga om detta
Tack för svaren får se va det blir
Ha en glad påsk Hälsningar nenne2:)
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Gasol

Alldeles riktigt som du skriver, alu flaskan är ca 7 kg lättare än plåtisen, sedan är det ytterligare ca 2 kg till ner till Compositflaskan,

Dessutom så får man ofta betala samma pris vid fyllning av P 10:an som PA 11:an,:msn_thumbdown:

Har 2 st alu samt 1 st composit flaskor själv, ofta undrar jag vad jag skall med composit flaskan till ?:confused:

Är det riktigt att du får betala emellan 400:- för å byta flaska ? de e verkligen billigt! Byt bara inge å fundera på å byt till aluminium :wideeyed::wideeyed::wideeyed:
Lennart
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Gasol

Jag har haft både komposit , aluminium och nu har jag plåt/stål .
Med komposit får du inte bara en lättare flaska utan även 1 kilo mindre gasol samt blir det problem om du är ute då det är kallt , även formen på flaskan ställde till med problem när det gäller mitt gasolutrymme .
Alu.flaskan hade också en form som inte passade mitt gasolfack .

Så jag kör med 2 plåtisar och som ovan skrev om vikten så tömmer jag hellre ut lite vatten än och ha det krångligt i gasolutrymmet .
 
F

F.d. 25230

Guest
Sv: Gasol

Hej igen
jo det stämmer byter jag mina stål mot antingen aluminium skulle jag bara få betala 400 i mellan och de blev ju jag glad för, men jag får nog prova i gasol facket verkar det som, passar det blir det aluminium tror jag, tack för alla tipps

PS: det är en kompis till mig som vill byta så jag betala bara fyllningen :)
Hälsningar nenne2
 
Toppen