• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasol

Detta svar får jag av Gemini

Propan och butan (gasol) i EU kommer främst från avskiljning vid raffinaderier av råolja eller från naturgas. De största leverantörerna av råolja och naturgas till EU är Norge, USA, Algeriet, Qatar och Ryssland, även om EU strävar efter att minska sitt beroende av ryska fossilbränslen. Gasolen kan transporteras till konsumenter via lastbil eller tåg från stora lagringsplatser.
Produktionskällor
Råolja: Gasol, som är en blandning av propan och butan, frigörs från råoljan när trycket sänks vid upptagningen från marken. Denna gasol avskiljs sedan i raffinaderier.
Naturgas: Gasol utvinns också ur naturgas vid avskiljningsanläggningar innan naturgasen skickas vidare i ledningar.
Biogasol: Förnybar biogasol tillverkas också som en biprodukt vid biogasproduktion.
Leverantörer till EU
Råolje- och gasleverantörer: De största externa leverantörerna av fossila bränslen till EU inkluderar Norge, USA, Algeriet, Qatar och Storbritannien.
Fokus på att minska importen: EU har som mål att minska sitt beroende av fossila bränslen från Ryssland, men rysk gas och olja har historiskt sett utgjort en betydande del av importen.
Distribution
Lastbil och järnväg: Gasol transporteras i vätskeform i tankvagnar eller tankbilar till slutanvändare.
Nätverk: Gasol kan också distribueras i nätverk av gasledningar, men detta gäller främst naturgas, inte gasol i tankar.

Jag svarade överhuvudtaget inte på frågan, vad kostar gas?
Jag antydde att skillnader mellan t ex Spanien och Sverige kan bero på olika regler och regleringar.
Det är två helt olika frågeställningar.

1.Hur mycket är priset på gas?
2. Varför finns det skillnader på detta pris i olika länder?

Jag hittade en länk som skulle kunna hjälpa till att förklara punkt 2.
Ps personligen tror jag att konsumtionen av gas är väldigt mycket större i Spanien än i Sverige. Det kan också påverka priset.

Tillbaka
Toppen