• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol under resa?

F

F.d. 55347

Guest
Har någon erfarenhet av vad lagen/Polisen säger om gasoltuber under resa på vägarna i Europa? I vilka länder måste gasoltuberna vara avstängda? Att de skall vara avstängda under resa på färja och vid tankning är väl självklart!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol under resa?

Att döma av åldern på din husbil så är den försedd med Secumotion reduceringsventil med slangbrottsavstängning. Med detta skall det vara tillåtet att köra med gasolen "öppen" enligt Truma.
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: Gasol under resa?

Tack! Har kollat och har en Secumotionventil monterat i gasolutrymmets tak. Dock finns det en slang mellan S-ventilen och gasolflaskan varför det vid en ev trafikolycka kan slitas loss en öppen tub. Därför krav på stängda tuber vid färd.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol under resa?

Den slang som skall sitta mellan Secumation och flaska skall vara en speciell högtrycksslang med slangbrottsventil. Har du annan slang har du fått fel vid leverans.

Secumotion är standard på Adriatic, antagligen även på flera andra bilmärken.
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Gasol under resa?

Vad bra att ni tar upp detta! Vi har fått för oss att det är tillåtet att köra med gasen på i Sveige (utom på bensinstationer), men att det är förbjudet i vissa länder i Europa. Men jag tycker fortfarande att det känns obehagligt, just om man skulle råka ut för en olycka... Vad säger ni?

Helena
www.freedomtravel.se
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: Gasol under resa?

Vad bra att ni tar upp detta! Vi har fått för oss att det är tillåtet att köra med gasen på i Sveige (utom på bensinstationer), men att det är förbjudet i vissa länder i Europa. Men jag tycker fortfarande att det känns obehagligt, just om man skulle råka ut för en olycka... Vad säger ni?

Helena
www.freedomtravel.se
Intressant hemsida! Skall studera den noggrant!
Harry
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Gasol under resa?

Hej! Vi kör alltid med gasolflaskorna stängda vid färd, litar inte riktigt på tekniken. Men jag vill ställa en annan fråga. Om jag skall transportera en gasolflaska i min personbil, skall den då vara stående eller kan jag transportera den liggande. Jag förstår att stäckan jag skall transportera gasolflaskan är oväsentlig.
Hälsningar........Ce-eN ! :confused:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Gasol under resa?

Om du måste transportera flaskan liggande (vilket inte är ovanligt till/från fyllgubben), så använd skyddshatten (kåpan), så att inte kranen råkar öppnar sig vid en ev rullning.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Gasol under resa?

Ja de skall transporteras stående.
Likväl är de liggande på många gasoltruckar ?

Jojje
På gasoltruckar är det speciella flaskor som ska ligga ner. Dom ska ochså ligga åt rätt håll. På truckens hållare finns det en pigg som ska passa in i ett hål på flaskan, annars passar inte spännbandet som sitter runt.
Calle
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gasol under resa?

Enligt uppgifter från Räddningsverket måste gasolflaskor förvaras och transporteras stående.

Anledningen är att om brand uppstår intill gasolflaskan kommer säkerhetsventilen att öppnas och gasen kan strömma ut. Gasen brinner då kontrollerat och utgör ingen risk för räddningspersonalen. En flaska som ligger ner kommer i samma händelse att släppa ut gasen i vätskeform vilket ger en explosionsartat förbränning.

Samme sagesman säger att räddningspersonalen kommer inte att närma sig brandhärden om man vet att det finns gasolflaskor som ligger ner tex i en personbil.

Ansvar kan också utkrävas för allmänfarlig hantering av gasolflaskor i händelse att någon kommer till skada.
 
Toppen