• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol ugn

T

trino

Guest
Heia dere

Har en husbil med alde. Ingen problem å holde det varmt, men det blir litt kaldere fremme i bilen, samt dimma på frontrutene. Vil ikke dekke til rutene.
En webasto eller lignende er jo ganske kostbar. Mitt funderande er derfor: Er det noen som har prøvd en liten gasolugn til extravarme fremme i husbilen?

Noe som dette: Sunwind*| Varme komfort | Gassovner | Miniflame eller lignende.
 
F

F.d. 5080

Guest
Sv: Gasol ugn

Hej!

Personligen skulle jag aldrig släppa in denna variant i husbilen och om du gör det måste du sörja för att du har riktigt bra ventilation. Om du kör denna på hög effekt, förbrukar den ganska mycket syre. Har du inte ventilerat ordentligt riskerar du att drabbas av koldioxidförgiftning.

//Lasse Kba
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Gasol ugn

Hej!

Personligen skulle jag aldrig släppa in denna variant i husbilen och om du gör det måste du sörja för att du har riktigt bra ventilation. Om du kör denna på hög effekt, förbrukar den ganska mycket syre. Har du inte ventilerat ordentligt riskerar du att drabbas av koldioxidförgiftning.

//Lasse Kba


Håller med dig till 100% - Livet är mig allt för kärt
 
T

trino

Guest
Sv: Gasol ugn

Hej!

Personligen skulle jag aldrig släppa in denna variant i husbilen och om du gör det måste du sörja för att du har riktigt bra ventilation. Om du kör denna på hög effekt, förbrukar den ganska mycket syre. Har du inte ventilerat ordentligt riskerar du att drabbas av koldioxidförgiftning.

//Lasse Kba

Forstår hva du mener, men denne ugn er beregnet for små rom och husvagner. Vet at gasolugner krever syra, men hur mycket syra kreves egentlig. Det er jo alltid ventilasjon i husbilen gjennom taklukene.
Noen som har prøvd dette???? :confused:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gasol ugn

Om du inte har en värmare med förbränning utanför boutrymmet så kommer du oundvikligen att drabbas av än värre problem med kondens eftersom processen avger vatten och koldioxid vid fullständig förbränning.
Vid ofullständig förbränning bildas kolmonoxid (men det kommer du i så fall inte att plågas nämnvärt av eftersom du dör tämligen smärtfritt).
Installera en godkänd motor- och kupévärmare (Eberspächer eller Webasto)!

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Gasol ugn

Om du inte har en värmare med förbränning utanför boutrymmet så kommer du oundvikligen att drabbas av än värre problem med kondens eftersom processen avger vatten och koldioxid vid fullständig förbränning.
Vid ofullständig förbränning bildas kolmonoxid (men det kommer du i så fall inte att plågas nämnvärt av eftersom du dör tämligen smärtfritt).
Installera en godkänd motor- och kupévärmare (Eberspächer eller Webasto)!

aake
Jag vill styka under det AAke skriver. Att bränna gasol inne i bilen kräver fullständig förbänning men avger då ganska stora mängder vatten. Det vill du ju inte ha för då får du riktigt mycket kondens på rutorna. Om det blir minsta lilla problem med förbränningen får du istället kolmonoxid och även små mängder är dödligt. En otäck gas som har egenheten att tas upp av våra röda blodkroppar i stället för syre. Det skall mycket litet till så att köra ugnen som värmare är livsfarligt
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Gasol ugn

Hej ! Jag skulle inte laborera med en gasolugn inne i bilen, tänk på att det går åt c;a 12 m3 luft att förbränna 1 kg gasol och mängden vattenånga blir 1,6 liter,
kanske vindrutetorkaren ska flyttas till insidan:yes: ?
 
Toppen