• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasol funkar ej kylskåp Fiat ducato 89

Stinanielsen

HBK Intresserad
Kommun
Simrishamn
Jag har en Fiat ducato meteor -89 husbil.
Kylskåpet funkar bara när elen är påkopplad.
Funkar ej på batteri eller gasol. Allt annat funkar på batteri och samma med gasen. Och båda är påslagna på både rattar och knappar.
Ang gasen så ser man att lågan blixtrar i lilla rutan men den ”tänds inte”. Vet någon vad problemet kan va?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det kan ta en stund innan gas når brännaren ifall gasen varit avstängd på flaskan.
Försök förvissa dej om det verkligen strömmar gas när du håller vredet intryckt, kanske du har ett ventilationsgaller på utsidan, knäpp loss det och ta hjälp av en person samtidigt som du "tvingar" gas till brännaren.
Får du inte fram gas ändå, då blir det till att demontera brännaren.

Henrikss

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2025
1 Vrid gasvredet till ”on”
2 Tryck in gasvredet och vänta några sekunder.
3 Med gasvredet fortfarande intryckt trycker du på tändknappen. Tänder det inte så vänta några sekunder och tänd igen.
4 När lågan har varit tänd 30 sekunder kan du släppa ut vredet igen.
Är det så här du gör?

sacke

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
42890
Medlemskap
2025
Jag har en Fiat ducato meteor -89 husbil.
Kylskåpet funkar bara när elen är påkopplad.
Funkar ej på batteri eller gasol. Allt annat funkar på batteri och samma med gasen. Och båda är påslagna på både rattar och knappar.
Ang gasen så ser man att lågan blixtrar i lilla rutan men den ”tänds inte”. Vet någon vad problemet kan va?
Gör rent munstycke, så lågan kommer rakt uppåt.jag hadde samma fel.efter rengjord. Då funkar det.sakke

Raasken

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Skribenten Jankro har skrivit om sotning av kylens gasolbrännare.
Jankro är mycket kunnig, så leta gärna upp hans inlägg med instruktionen.
Bif ett par länkar på liknande serviceåtgärder.
Hoppas du får någon nytta/vägledning att komma vidare.
Mvh Raasken

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Tack för svar! Var sitter munstycket? Eller menar du på gasolen? För den funkar ju till spisen.. bara kylen som gasolen inte startar på
Kylen är känsligare för gasoltrycket än spis och värmepanna så se till att du inte är på botten i gasolflaskan. Har du 2 flaskor så kan du skifta och testa den andra isåfall.

Toppen