• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol flaskor, vansinne

F

F.d. 25203

Guest
Hej.
Jag är en nybliven husbils ägare och håller på lär mig det här med gasol och flasktyper. kanske man borde göra upp en lista på vilka länder som har samma flaskor och anslutningar. I Finland så har vi två olika anslutningar en med utvändig gänga och en med snabbkoppling. Man får oftast byta mellan olika typer utan gnäll. Själv har jag den med utvändig gänga. Vilka länder kan jag byta flaska i om jag har en sån? Hur många flaskor måste man ha med sig om man ska till alla länder i Europa? Det blir troligen många. Lite Jobbigt att måst fylla bilen med gasflaskor alternativt sätta hela dagar på leta rätt på ny flaskor. Det är ju vansinnigt att det inte är nån EU standard på detta.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Gasol flaskor, vansinne

Jag förstår att du inte är insatt i det Spanska samhället när du svar på det sätt.

Roland
Jag förstår inte vad du vill säga, vad jag menar är att en gasflaska är INTE din den ägs av ett gasolbolag i detta fall Repsol. titta och läs ditt kontrakt med Moreno Rivera tel 952 587042. Du köper endast innehållet. Flaskan lånar/hyr du det gäller alla gasolflaskor om du inte tror mig så ring och prata med GAS Fuengirola 952667233 han kan också tala om för dig problemen med utländska flaskor och var du kan fylla dom. detta har INTE att göra med det Spanska samhället det är samma regler i stort sett hela världen

Juan
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Gasol flaskor, vansinne

Vi blev så trötta på gasoleländet att vi installerade dieselvärmare i nya husbilen och det är det bästa vi gjort! Det är ju uppvärmningen som tar mycket gasol. Nu räcker gasolen jättelänge.
Dieselvärmaren är kanonbra och luktar ingenting. Den slår på och av utan att det knappt hörs och tar så lite diesel så det inte märks på mätaren. Begriper inte att Truma och Alde har lyckats få ett sånt grepp om uppvärmningen när alternativet är oöverträffat.
 
F

F.d. 50117

Guest
Sv: Gasol flaskor, vansinne

Hej Dumle! Jag är helt novis på diselvärmare kan ingenting om detta. hur fungerar det och är det svårt att koppla in och vad kostar detta monterat och klart?
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Gasol flaskor, vansinne

Priset skiljer en hel del beroende på om du ska ha vattenburen eller luftburen värme och om du ska ha med varmvattenberedare i samma apparat. Men i princip så monterar man ett Y-stycke på bränsle ledningen från dieseltanken. Sen sätter man en eklektisk bränslepump där. Själva apparaten så monteras där det går att dra ut avgasrör mm. Jag fundera på att kasta ut min ej fungerande Truma 3002 och sätta dieselvärmaren där då har jag hål i golvet färdigt för avgasrör samt det är ju bara att ansluta till de färdiga distributions rören för varmluft.

www.eberspaecher.se: Tekniken i detalj
Här visas det hur det fungerar.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Gasol flaskor, vansinne

Hej
Jag har 2 st fyllbara flaskor som jag köpte i Belgien.
Fyller här i STHLM på Preem nära Nacka centrum. Sedan så fyllde jag i Åhus.
Det finns flera ställen men jag har inte riktigt koll.
Det säljs fyllbara flaskor i Norge inte långt att åka.
När vi kommer in i Tyskland så kan man fylla på jättemånga ställen och Frankrike där är det ofta så att i en pumprad så har du pump med gasol och sen bredvid pump med diesel. Man behöver ibland inte ens flytta bilen.

Men en stor fördel med fyllbara flaskor är att när du fyller så bystar man båda flaskorna så man har inga halvfulla som man vill tömma först utan det är bara att fylla.
Jag har stålflaskor men det finns Wynen i Tyskland med ungefär samma typ.
Sen läste vi om Aluflaskor som har ytterligare en fördel den låga vikten.

Varför inte ta en resa till Tyskland och köpa fyllbara flaskor , stål eller aluminium , sen har du så du klarar dej.

Vad det gäller att fylla svensk flaska utomlands så har dom troligen dom adaptrar som behövs.
Går du in på Gasolforumet så har jag gjort inlägg med bilder och vikter/höjdmått på olika flaskor. Aluminiumflaskan hade jag inga uppgifter på vid tillfället , men det har nu Michael Johansson.
Mvh Gert
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Gasol flaskor, vansinne

Har sedan flera år husbil med både Alde och dieselvärmare på samma slinga. Även segelbåt med luftburen dieselvärmare.

Dieselvärmarens ljud försvinner lättare i en stor båt, dessutom används värmaren endast sporadiskt och mycket sällan kontinuerligt.

I husbilen låter dieselvärmaren mycket mer än Aldepannan, framför allt bränsleepumpen men även dess ständiga av- och påslagande, trots slinga med stor vattenvolym.

Dessutom förbrukar en dieselvärmare mycket mer elström och ger märkbart mycket mer avggaser så jag ser den absolut inte som ett fullvärdigt alternativ till Alde/gasol, i alla fall inte vintertid (då vi använder husbilen).
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Gasol flaskor, vansinne

Vad gäller dieselvärmare så hade jag det på en tidigare bil, MEN den tömde batterierna så fort.
Där är ju gasolen oslagbar, på strömförbrukningen menar jag.
I Norge så skaffade sej så många fyllbara flaskor att det blev en prissänkning på flaskbyte. Det blir bara en dröm i Sverige tyvärr.
Vid ett ökat antal husbilsägare med fyllbara flaskor så blir det fler företag som öppnar för att fylla våra flaskor.
I Tyskland t.ex. så förvarar man gasolflaskor i stora stålkorgar. Tomma som fulla. Priset för flaskbyte ligger långt under det svenska.
Här förvaras gasolflaskor i stora plåtskåp och är mycket dyra för han som hyr dom av t.ex AGA.
Är gasolen så mycket farligare i Sverige än i andra länder???
Är det monopolAGA som tar det dubbla för flaskbyte än i övriga europa ???
funderar jag på
Mvh Gert
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Gasol flaskor, vansinne

Finns det någonstans här i Sverige som man kan montera in en påfyllningsflaska som typ dom Tyska flaskorna. Funderar på att montera in en sådan längst in i skåpet, med påfyllning utifrån för LPG-gas i Europa. Har sedan den svenska flaskan ytterst för byte här hemma. Undrar om detta kan vara en lösning. Någon som har någon liknande lösning..?
Är som sagt lite fundersam för resa till Spanien efter Jul.
Roland
Jag köpte fyllbara flaskor och valde då med svensk anslutning, med tanke på att kunna ha en svensk flaska som reserv.
T.ex en liten komposit som inte väger så mycket men gör att man klarar sej tills man får läge för påfyllnad.
Nu bor jag bara 3 mil från Preem Nacka så jag planerar in så att det skall åkas iväg med fulla flaskor.
Mvh Gert
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Gasol flaskor, vansinne

Jag tankade en helt tom Alugas-flaska med fyllstopp på Preem i Nacka
onsdags. 22,07 liter = ca 11 kg till priset 7,38 kr/liter.
Betalade således 162,88 kr för att fylla upp en 11 kg flaska.
Man ler hela vägen från kassan!

Men priset varierar mycket över tid och plats. Betalade som mest
8,50 kr/liter på OK/Q8 i Karlstad sommaren 2008.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Gasol flaskor, vansinne

Hej Dumle! Jag är helt novis på diselvärmare kan ingenting om detta. hur fungerar det och är det svårt att koppla in och vad kostar detta monterat och klart?

Vi har en Eberspächer, som enl uppgift inte alls tar mycket el. Har fricampat fyra dygn, med värmen på hela tiden, hittills bara och det har inte märkts på elen. Har också solceller, (men ingen sol).
Jag vet inte exakt hur mycket den kostade för den bakades in i ett paket av grejer vi köpte. Bra är den i vilket fall som helst.
Ska ta en sväng till Portugal efter jul. Då får vi se hur allt funkar.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Gasol flaskor, vansinne

Vad gäller dieselvärmare så hade jag det på en tidigare bil, MEN den tömde batterierna så fort.
Där är ju gasolen oslagbar, på strömförbrukningen menar jag.
I Norge så skaffade sej så många fyllbara flaskor att det blev en prissänkning på flaskbyte. Det blir bara en dröm i Sverige tyvärr.
Vid ett ökat antal husbilsägare med fyllbara flaskor så blir det fler företag som öppnar för att fylla våra flaskor.
I Tyskland t.ex. så förvarar man gasolflaskor i stora stålkorgar. Tomma som fulla. Priset för flaskbyte ligger långt under det svenska.
Här förvaras gasolflaskor i stora plåtskåp och är mycket dyra för han som hyr dom av t.ex AGA.
Är gasolen så mycket farligare i Sverige än i andra länder???
Är det monopolAGA som tar det dubbla för flaskbyte än i övriga europa ???
funderar jag på
Mvh Gert
Hej Gert8 och tack för senast i La Marina.
Är den gasol som man tankar i fyllbara flaskor lika bra som propan?Så att man inte får problem med kylskåp m.m.
Mvh Jan-E.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Gasol flaskor, vansinne

Tack själv Jan E
Vi fyllde gasol i södra Frankrike det var i mitten på mars och på hemvägen in i april då i höjd med Strasbourg.
Men när jag köpte flaskorna i Belgien. Det var vid jultid och man berättade då att man på gasolmackarna kunde ha propan/butan blandat.För att mot vintern bara ha propan.
MEN dom som sålde gasol kunde då ha kvar propan/butan in på vinterperioden bara för att dom inte hade sålt slut på propan/butan innan fyllning av ren propan för vinterperioden.
Man skulle tanka på ett ställe som hade stor omsättning på gasol för att vara på säkra sidan.
Gällde då Belgien när jag köpte flaskorna. Men Holland och Frankrike har väl samma sätt att sälja gasol på.
Sen har vi medlemmar som tycker att butan har mer energiinnehåll, men det gäller väl i Spanien på vintern.
Jag har iallafall inte märkt om jag eventuellt fyllt med en propan/butanblandning.
Man får nog fråga när man fyller. Oavsett om man kan språket så heter det nästan lika på alla språk i EU. Frågade i Litauen om det var propan och dom nickade ja så det går att göra sej förstådd.
Ångrar inte att jag köpte fyllbara flaskor, och nu när man har lärt sej att planera fyllningen så är det toppen
hälsar Gert
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Gasol flaskor, vansinne

Var i Norge kan man köpa påfyllngsbar Gasoltank 11kg? Den skall vara i Aluminium med tanke på vikt som vi alla jagar.

Jag söker med svensk anslutning och adaptrar för fyllning i Europa och S. Med tankmätare.
 

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2024
Sv: Gasol flaskor, vansinne

Det är INTE bara att byta gasflaskorna i varje land Ex. Spanien Portugal Holland så måste du ha ett kontrakt l för att få en gasflaska dom är inte till försäljning. Och för att få ett kontrakt så måste instalationen godkännas av myndigheter samma som i sverige .och varje år skall instalationen inspekteras av godkänd instalatör. så diselvärmare och campinggas

Spanien är Spanien, står på en camping vid solkusten och skulle ordna detta med kontrakt. Vandrade ca: 1,5 mil mellan olika Repsol-kontor för att till slut hamna på en Repsol-gasdepå. Inte behövs det några kontrakt, du handlar av bilen som kommer till campingen, de antal flaskor du behöver och sen byter du tomma mot full, var beskedet jag fick. Kanske är det bara på denna depå som detta gäller.

Lars A
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Gasol flaskor, vansinne

Det är nog så överallt!

En vecka sedan köpte vi en flaska propan i Torre del Mar direkt från en bil utan inga problem. Inget kontrakt efterfrågades.
Samma sak i Fuengirola tidigare, de sa bara att har du en husbil så är ju allt ok!:)

hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen