• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasol fabrikat

F

F.d. 11293

Guest
Jag hörde för att tag sedan att det fanns olika kvaliteter på gasol, ( jag hade problem med att reduseringsventilen på flaskan som hängde sig o det blev stopp på försörjningen) att det förekom vatten i en del fabrikat o att det skulle öka riskerna för driftsstörningar, är det någon som vet något om detta, eller var det bara en skröna
:)
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: gasol fabrikat

Det vi normalt använder i husbil är Propan 95 (Gasol är ett handelsnamn) med en kokpunkt på 42,1 grader, den avger alltså brännbar gas ner till den tempraturen.
Butan kokar ner till -7,-10 grader och används ofta i södra Europa (lägre pris). Det finns också en blandning av båda sk blandgas men är inte aktuellt för campingändamål.
Ang. vatten så tillsätter leverantören lite etanol som motverkar fritt vatten.
Ditt problem med reduceringen kan sitta i själva ventilen och har säkert inte med gasen att göra.
 
Toppen