• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasläcka

stickon

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
6871
Medlemskap
2024
Det verkar pysa ut gas nånstans medan jag kör, får inte ihop det på nåt annat sätt. Allt avstängt ändå minskar gasnivån. När bilen är parkerad händer ingenting. Nån som har nån ide om hur man hittar läckan?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gasläcka

Hejsan, först samma fråga som inlägget ovan............. Men du menar väl med öppen kran på tuben men alla förbrukare avstängda.
Verkar ändå underligt, läcker det så borde det även läcka när bilen står still.

Kylskåpet får troligen visserligen 12V när bilen är igång och som stängs av när bilen är avstängd. Men den är ju till om man vill ha 12V kyla i skåpet när man kör och borde absolut inte kunna öppna något gasolläckage. För övrigt så slocknar ju gasollågor för att gasolen stängs av.
Det är inte så att kylskåpet fortsätter att gå på gasol när du kör även om du har det på automatik för 12V, och när/om du stoppar i 230V sladden när du står still så funkar den funktionen och stänger av gasolen.

Förutom att själva förbrukarna är avstängda så har du troligen en huvudkran till varje förbrukare någonstans inne i bilen. Är de också stängda eller öppna.
Om de är öppna så kan du stänga dem och kolla om det fortfarande försvinner gas, som en början.

Man kan ju montera en sådan där läckagetestare som det bubblar i vid test av litet gasoläckkage. Men den skall sitta i gasolkofferten, och går ju inte att se när man åker med bilen :oops:.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasläcka

Hur ser eller märker du att gasnivån minskar? Vad är det som får dig att tro att det finns en gasläcka eller något annat som gör att gasen minskar?

Jag tror knappast att det skulle kunna vara ett påslaget kylskåp som är boven. Då måste du köra väldigt länge för att förbrukningen skulle märkas om du inte väger gasolflaskan före och efter färden.
 

stickon

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
6871
Medlemskap
2024
Sv: Gasläcka

Nej jag har låtit alla kranar stå öppna med bilen parkerad. Har också haft kylskåpet igång ett tag men det märks ju inte på förbrukningen. Har en fast tank på ca 40 liter som har en nivåmätare på sig, skulle iofs kunna prova att stänga kranen som sitter direkt på tanken och se om det blir nån skillnad men tycker ett läckage direkt från tanken ändå känns långsökt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasläcka

Jasså, fast gastank. Då är det inte omöjligt att det kan vara en läcka på tanken eller snarare ett läckage i anslutningen till tanken. På vår första husbil satt det en 52 liters tank monterad under bilen. Efter några år uppstod en läcka just vid gasledningens anslutning till tanken. Det hördes ett mycket svagt pysande när gasen strömmade ut. Det måste ha varit väldigt litet hål för det tog lång tid för att märka av någon nivåskillnad när inga förbrukarevar igång.

Jag lämnade in bilen på en gasfirma på Hisingen i Göteborg. Detta var för över 20 år sedan så jag vet inte om firman finns kvar (och minns inte vad den hette heller).
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Gasläcka

När min bil var ny, läckte det ut gas. Jag letade på alla tänkbara och otänkbara ställen. Efter en vecka hittade jag läckan, det var reduceringsventilen, som var helt ny. Det läckte i falsen mellan locket och huset. Lägg på såpvatten runt reduceringsventilen och kolla där, att den är ny är ingen garanti tyvärr.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Gasläcka

provtryck systemet, gasol ska man inte slarva med. Själv kände vi lukt av gasol utanför carthagon, det visade sig att de flesta kopplingar var dåligt dragna i installationen, det var bara att dra åt och läcktesta med såpvatten.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Gasläcka

För mig är det lika självklart att ha ett gaslarm i husbil/Husvagn som att använda brandvarnare (väldigt billig livförsäkring för 2-300kr).

Uppstår läckaget under färd så skulle man i praktiken kunna testa att flytta runt gaslarmet för att på så vis få indikation på var läkaget uppstår.
 
Toppen