• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gaskylskåpet tänder men slocknar direkt

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi har ett Electrolux kylskåp som fungerar på 220V och 12V. Vid gasdrift har det nu visat sig att det inte vill längre. Jag kan tända det och hör också att gasen tänder när jag håller inne tändknappen (som också är temperaturvredet). Det spelar ingen roll hur länge jag håller vredet intryckt, det blir varmt vid gasbrännaren och det kommer ut avgaser i skorstenen. Men så fort jag släpper ut vredet börjar tändaren att ticka. Felet tycks alltså vara att hålla igång lågan.

Jag har försökt att blåsa rent kring brännaren. Jag har plockat ut värmefördelarspiralen i skorstenen. Den såg fräsch ut, inget rost.

Någon som har något tips?
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Gaskylskåpet tänder men slocknar direkt

Hej Michael! Har du kollat så att glödtråden till tändsäkringen inte har flyttat sig så den kommer för långt från lågan? Den brukar sitta fatklämd med en skurv om jag inte minns fel och går att justera. borde gå att byta ut tändsäkringen om det är fel på den.
mvh. morsan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gaskylskåpet tänder men slocknar direkt

Tack för svaret.

Det såg inte ut som om det hade flyttat sig vid brännaren. Det såg snyggt ut och tändare och tändsäkring satt hårt fastskruvade så jag har svårt att tänka mig att den kan ha flyttat sig.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Gaskylskåpet tänder men slocknar direkt

Hej!
Trots att den tickar,har du kollat om den briner i alla fall?Har samma problem nämligen!Trodde också att att den har sagt upp sig men det vissar sig att tändautomaiken tickar bara vid högsta läge vid vredet,vid dom andra två minsta och mellan så tickar den längre.Men på högsta inställda så vill den ticka men när man kollar vid skorsten så briner den som vanligt.Så nog måste det vara tändkaseten som är inte helt OK
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gaskylskåpet tänder men slocknar direkt

Tack Zubac.

Har precis varit ute och kollat detta men tyvärr.... Den tänder men så fort jag släpper vredet så börjar tickandet. Det kommer inga varma avgaser.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.582
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gaskylskåpet tänder men slocknar direkt

Michael, även om du skriver att då försökt blåsa bort smuts från munstycket så tror jag felet är där i alla fall.

Prova att ta bort skyddet och blås med tryckluft på brännarmunstycket. Hjälper inte det så kan det vara det lilla hålet i brännarmunstyckets dysa som är igensatt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gaskylskåpet tänder men slocknar direkt

Tack för svaret.

Jag har haft ute brännaren (men inte losskopplad från gasolröret) och blåst kraftigt i det. Lågan tänder när vredet är intryckt och den fortsätter brinna ända tills jag släpper ut vredet. Jag har kontrollerat genom att spärra vredet i intryckt läge och kännt efter. Det blir varmt kring brännaren och varma avgaser kommer ut genom skorstenen.

Jag skall lämna in bilen i kväll om jag inte får ordning på det. Om en vecka åker vi på semester:D . (Om man kan kalla 12 eller i bästa fall 13 dagar för semester :confused: .)
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Gaskylskåpet tänder men slocknar direkt

Prova att flytta "känselspröt" lite närmare lågan kan funka. för blir den inte tillräklig varm så öppnar den inte ventilen. jag tror det är en bimetall som öppnar ventilen och blir den inte tillräckligt varm så öppnar den inte tillräckligt. Möjligtvis så kan den kärrva lite men jag är osäker ur det fungerar. om det går att knacka lite försiktigt på ventilen.
mvh. morsan
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Gaskylskåpet tänder men slocknar direkt

Hej!
Troligen är det något fel på tändsäkringen. Spetsen som sitter i lågan skall generera en liten ström som skall hålla kvar en kägla i tändsäkringen med elektromagnet. Den är ej så kraftig därför kan den inte dra till sig käglan. Käglan måste tryckas i botten med knappen. Det kan vara så att ett vred eller något annat stoppar så att käglan inte når botten riktigt.
Galaxy.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gaskylskåpet tänder men slocknar direkt

Jag har lämnat bilen för reparation av kylen. När jag kom tillbaka hade bredbandet lagt av :mad: . Får därför passa på att surfa från jobbet.

Killen på Tomelilla husvagnar trodde att det kunde vara glapp i tändsäkringen så att spolen inte klarar att dra ventilen. Jag har försökt att tända utan vredet så att ventilen skulle gå att trycka helt i botten utan risk att panelens tjocklek skulle påverka. Hjälpte inte!

Tack i alla fall för allt engagemang :D . Jag återkommer när jag vet vad det var för fel.
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Gaskylskåpet tänder men slocknar direkt

Hej!
Det kan vara dålig kontakt i kopplingen se bild 18. man kan lossa denna koppling och ohm mäta termoelementet, det får inte vara avbrott mella hölje och centrumkontakten. Är det helt här och inget kontaktfel ikopplingen är det nog avbrott i spolen i tändsäkringen.
Galaxy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52927

Guest
Sv: Gaskylskåpet tänder men slocknar direkt

Vi hade också problem med att kylen på vår gamla Dethleff -92 fungerade dåligt vid gasoldrift. Vi fick tipset från flera håll att montera bort kylen och vända upp och ned på den och sätta tillbaks den igen. Mycket skruvande blev det men det hjälpte. Tydligen ett ganska vanligt problem.
jback
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Gaskylskåpet tänder men slocknar direkt

Hej jback! Man kan köra kylskåpet på både gas & el samtidigt en stund där efter stänga av det och låta det svalna. Ska ge samma effekt som att vända på det. Men först ska man konstatera att det inte är något annat fel som igensatt brännare mm. Så gjorde en bekant till mig som hyrde min husvagn och det funkade det blev bra kyla på gasol efter det.
MVH. Morsan
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gaskylskåpet tänder men slocknar direkt

Jag lovade att återkomma när kylskåpet var igång igen. Ursäkta dröjsmålet men här har varit en hel del strul med bredbandet. Nu har jag kopplat bort routern, fått ett nytt ADSL-modem och nu tycks det fungera.

Kylskåpet tänder nu och förblir tänt när jag släpper vredet efter en stund. Det var enbart rengöring av tändsäkringen och munstycket som fattades. Jag försökte med detta men hade antagligen inte rätta handlaget:twitcy: !
 

svenbrueckmann

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Östersund
HBK-Nr
31885
Medlemskap
2022
Har också samma problem. Har skruvat isär allt och försökte göra rent brännaren. Hjälpte inte. Kan det verkligen vara att rengöring av tändsäkringen som hjälper. Vad är bästa sättet att göra det i så fall? Stålborste?
 
Toppen