• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gaskontroll vid besiktning

D

Daniel.B

Guest
Hej!
Ska för första gången i mitt liv åka och besikta husbilen. Hittar ingen stans vart man lägger till gaskontroll på Bilprovnings internetbokning, säger man till på plats?

Mvh
Daniel

Häggstam

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
11701
Medlemskap
2028
Sv: Gaskontroll vid besiktning

Bokade besiktning via internet och bad om gasolkontroll samtidigt som jag besiktigade. Kostade 200:- på Bilprovningen.

F

F.d. 14536

Guest

Dom brukar fråga om man vill göra gaskontroll

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Bilprovningens "gasolkontroll" är ett skämt - oavsett besiktningsföretag.

Denna typ av kontroll kallas av fackfolk för "läckagetest", eftersom det görs med systemets arbetstryck. (Motsvarar alltså den kontroll du själv kan göra, om du har en läckageststare monterad i din husbil.)

Bättre att låta en husbils- eller husvagnsverkstad göra ett riktigt läckagetest (görs med ca 3 ggr så högt tryck som arbetstrycket). Kostar normalt obetydligt mer än bilkontrollföretagets "test", men ger mångdubbelt större trygghet.

F

F.d. 58882

Guest

Jag håller med Pålle. Detta test gör jag på en firma som vet vad det handlar om. Lite dyrare men ändå billigt för denna livsviktiga test & då får man testat som det skall göras.

Bennie

Toppen