• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GAS ?

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Har läst någonstans om gas istället för luft i ringarna? (däcken )
Är det någon som har kunskap om detta och isåfall vad är vitsen och fördelen med det istället för vanlig hederlig luft?
Om det nu skulle vara någon fördel, var kan man byta luft mot gas? Troligtvis gummifirma skulle jag tro? Och kostar det skjortan? Mångar spörsmål och lite kunskap här.
Hej och ha det fint!
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: GAS ?

Så konklusionen: Om du är lat och inte vill eller orkar kolla lufttrycket i däcken så ofta, typ 1 gång per månad, fyll kvävgas i däcken och kolla varje år för en kostnad av 100 spänn per däck. Efterfylla tryck sen.. vardå?
Att man har kvävgas i flyplansdäck har enbart med brandskydd att göra.
Ett nytt sätt att få in stålars på FUD (Fear, Uncertainty and Doubt - rädsla, osäkerhet och tvivel). Dvs om du inte är säker så följer du rådet
icon12.gif
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: GAS ?

Vanlig luft innehåller redan en mycket stor del kvävgas (nitrogen) så hur stor kan skillnaden bli? Knappast märkbar skulle jag tro.

Min övertygelse är att behöver de som kränger denna fantastiska produkt kalla det nitrogen i stället för kvävgas så försöker man vilseleda den oinvigde. Det låter ju oerhört märkvärdigt med nitrogen. Kvävgas låter inte riktigt lika glamoröst.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: GAS ?

Har försökt klura ut hur däckslitaget skall kunna bli mindre med gas i däcken istället för luft. Har jag 5 kg i däcket med luft eller 5 kg med gas kan ju knappast däckets utsida känna av innehållet ? Kanske gasen lyfter bilen som en ballong och därmed slitaget blir mindre:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:. Är nog mest en grej att tjäna pengar på. Ska nog bra mycket bevisning till för att jag ska gå på detta.
Ove.G
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Sv: GAS ?

Hej på er!
Jag har fyllt gas i våra däck på husbilen. Fördelen som jag ser det är att man har samma tryck oavsett tempratur. Det kan variera mycket från en varm sommardag till en kylig dag på hösten.I och med att det är ett konstant tryck har diselförbrukningen sjunkit lite men dock märkbart. Priset jag betalade var 300:- för 4 hlul.
Hälsningar Ingemar Abrahamsson
"Abben"
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: GAS ?

Hej på kvällskvisten!
Om jag minns gaslagarna rätt från teknis (men det var länge sen) så utvidgas N2-gas också med ökande temperatur = ökat tryck. Luften innehåller ca.78% N2 och ca: 21% O2, resten div. andra gaser. Enl.expertis är O2-molekylerna mer rymningsbenägna än N2-molekyler, så om jag efterfyller med luft och O2 rymmer ut måste väl däcket till slut bara innehålla N2......typ.
:wink:
Olle J.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: GAS ?

Ja Olle J.

Mer avslöjande kan väl inte denna utmärkta affärside uttryckas.
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: GAS ?

Olle J
Vart skall O2-molekylerna i så fall rymma? Luft inne i däcket, samma luft utanför däcket. Dvs ingen skillnad i koncentration som kan driva ett gasutbyte. Fysikaliskt är ju kvävgas och syrgas tämligen lika men kemiskt har dom helt olika egenskaper. Där kanske däckbranschen, uppbackad av AGA, funnit ett halmstrå att göra pengar på.
 
F

F.d. 2388

Guest
Sv: GAS ?

det är buffel och båg, för oss vanliga. Används bara i tävlingsnivå, som Formel1 och Roadracing..m.m. Används också i tung trafik. Där gör det lite skillnad.
När du har kört upp en uppsättning däck så har man gått minus, pga alla kostnaderna att fylla på gas. Man ska hålla sig till vanlig luft.
 
F

F.d. 2388

Guest
Sv: GAS ?

Varför man använder gas i tävlingsyfte är att när däcken blir varma så utvidgas vanlig luft så att baren ökar i däcken och ökar slitaget. Jag kör själv roadracing och måste släppa ut luften.
 
F

F.d. 7621

Guest
Nitrogen/kväve i däcken

Det har på senare tid skrivits en del om att byta ut luften mot kväve i däcken. Jag har inte hittat om det "ventilerats" på denna sida tidigare. Förespråkarna uppger ett stort antal fördelar. Bl.a:

1. Kväve läcker inte ut ur däcket och påverkas inte av temperaturförändringar varför trycket bibehålles. Däcken blir ju väldigt varma efter ett tag som vi vet. Eftersom däckets profil inte förändras så får man då helt logiskt ett fördelaktigare slitage.

2. Kväve gör att däck och fälg inte påverkas av fukt som de gör med vanlig tryckluft som innehåller ganska mycket vatten. Däcket bryts alltså långsamt ned av luften/vattnet.

3. Kostnaden för att byta luft mot nitrogen/kväve är 50.-/däck.
En uppgift säger att man kan räkna med 5% lägre bränsleförbrukning ock 10-15% längre livslängd på däcken. Vid en bränslekostnad på 12.-/mil så är ju 200.- intjänade på ungefär 300 mil. Lägg där till livslängsökningen så blir det en god affär.

4. Flyget har använt kväve i många år bl.a. därför att temeraturskillnaden mellan 11000 meter och marken kan vara 60 grader. Orsaken är just att trycket i däcken inte påverkas.

5. Vid ev. läckage kan man fylla på med vanlig tryckluft tills man åtgärdar läckaget.

Sammanfattar man detta så hittar jag inga nackdelar.

Har ni några synpunkter på detta?

Rolf Sundström, 897
 
Senast redigerad av en moderator:
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Nitrogen/kväve i däcken

En ovetande ..jag har en fråga hur kan bränslekostnaden sjunka med gas?
Bilen väger lika mycket samma däckmönster,hur kan då bränsleförbrukningen sjunka ??? Förklara det för mig någon ,så ska byta ut luften:yes:
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: GAS ?

:music-icon:Hej.Kan det stämma att man hör vägskarvarna mindre med gas i däcken,
har någon erfarenhet av detta.

HBK 524 Kallax
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen/kväve i däcken

Funderar på om det möjligen är som att köpa vatten i flaska när priset i vattenkran är 15 kronor kubiken.
 
F

F.d. 7621

Guest
Sv: Nitrogen/kväve i däcken

Verkar finnas både intresse och skepsis betr. kväve i däcken.
Jag har inga intressen i däckbranchen men jag bifogar en förteckning jag fått från en däckfirma.

Rolf



Nitrogen i däcken, för din säkerhet

Vad är nitrogen?

Nitrogen och kväve är samma sak. Luften vi andas består av 78% kväve och 20,9% syre.
Ett luftfyllt däck släpper ut syre i en takt av 0,08 bar per månad.
Syre tränger ut genom däcket 30 – 40 % snabbare än Nitrogen.

Tryckluft innehåller ganska mycket fukt. Gummit i däcket oxideras (åldras) i kontakt med syret, fälgen oxiderar med syret och fukten i luften. Detta kan i sin tur förorsaka läckage mellan däck och fälg.

Låt oss på ett enkelt sätt förklara fördelen med att använda nitrogen i däcken.

- Trycket varierar ej beroende på omgivande temperatur.
- Rätt tryck i däcken innebär att däcken håller längre
- Rätt anläggningsyta mot vägbanan ger rätt väggrepp
- Vattenplaningsegenskaperna är bästa möjliga.
(Om en bil vattenplanar vid 59 km/tim med rätt tryck i däcken,
sker vattenplaningen redan vid 53 km/tim, om däcktrycket är
20% för lågt.
- Däcken slits jämnt över hela slitbanan.
- Med rätt tryck minskar punkteringsrisken.
- Nitrogen brinner ej, ingen antändningskälla vid däckexplosition.
- Avsaknaden av vatten förhindrar oxidation på fälgar.
- Avsaknaden av syre förhindrar åldringsprocessen av gummit i däcket.
- Nitrogen eliminerar falsklarm i övervakningssystem för däcktryck

Vad säger experterna?

I Tyskland kör lastbilar som transporterar farligt gods med nitrogen i däcken.
Nitrogen finns i däcken på alla trafikflygplan.

Goodyear
Goodyear hävdar att 15% lägre lufttryck ger 2,5 % högre bränsleförbrukning.
Goodyear hävdar att 15% lägre lufttryck ger 8% kortare körsträcka innan däcken är slut.

Dunlop
För lågt tryck kan orsaka däckproblem. Eftersom däckets belastningskapacitet till stor del beror på däcktrycket, leder det till sämre bränsleekonomi, tröga rörelser och eventuellt till överdriven mekanisk böjning och värmeutveckling, som i sin tur kan leda till katastrofala däckproblem.

Pirelli
20% för lågt lufttryck = 15% kortare däcklivslängd.

Pris 40 kr + moms = 50 kr per däck
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen/kväve i däcken

Det ovan sagda, om vi nu pratar om vanliga bilar och husbilar, förutsätter ju att man med luft i däcken inte sköter lufttrycket i dessa enligt bilfabrikantens anvisningar (och eget omdöme).

Om man kontrollerar lufttrycket i däcken (sker kallt!) och är observant på lufttrycket så vill jag påstå att samma förutsättningar gäller oavsett om det är luft eller gas i däcken vid start av normal bil! Det sägs från däcksbolagen ovan (?) bla att slitaget ökar med för lågt lufttryck (?) ja det är ju självklart och det gäller väl också med gas i däcken!

Från bilresans start är förutsättningarna lika för luft/gas = rätt lufttryck!
Den enda förändring som sker i däcken fyllda med luft är ju att lufttrycket ökar (inte minskar) med ett eller annat hekto ---> def inte minskar!

Jag klarar inte att ta till mig och förstå de ovanstående argumenten för gas i normala bilars däck, formel 1 bilar etc är något helt annat, verkar vara en helt onödig utgift.
/ Mvh, Bengt 333
 
F

F.d. 24299

Guest
Sv: GAS ?

Även jag vill blanda mej i debatten om luft eller nitrogen, argumentet med vatten i tryckluft håller inte eftersom det är lätt att åtgärda med en lufttork efter kompressorn. Nu vet jag inte hur långt ner i fuktighet man kommer men vi har inte några somhelst problem på min arbetsplats med vatten i tryckluften och då går rören genom både varma och kalla lokaler.
 
Toppen