• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gas

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag har hört att det är farligt att blanda olika gassorter.

I Sverige är " autogas" gjord av naturgas men i västra EU av propan.
Finns det någon kunnig person här som kan förklara skillnaden och konsekvensen om man blandar.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
inte bara olika namn, Nar man kor genom europa sa ar skyltarna jag sett LPG/CNG, sallan man ser nagot annat namn. valdigt svart att blanda om du inte har ratt utrustning for att vilja blanda.
Naturgas - CNG - LNG, hogt tryck (200bar) och fyll kopplingar passar ej propan/butan flaskor, som i sin tur haller lagt tryck (0 bar at -43ºC to 24.8 bar at 70ºC).

Propan flaskor ar gjorda for lagt tryck, om du fyller med Compressed nature gas (CNG@200bar) sa kommer troligen flaskan att explodera for dig, och husbilen med den. Har en kansla att det var nagot liknande som hande I helgen med husbilen vi kan lasa om i nyheterna. Som exploderade vid en Autogas station i Sthlm. Kanske nagon hemmapulare som gjort sin egna adapter men inte forstatt skillnaden mellan de olika gaserna.

Gaser har olika egenskaper och ar i sig inte farliga att blanda om du lyckas. utan det ar det stora trycket som skiljer och LPG utsrustning ar inte gjord for dessa hoga tryck tom CNG har.
 
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Tack för bra info.

An gasolyckan i Älvsjö så är min fundering:

kan det vara en utlandsreggad HB som är van att tanka autogas = log.
Nej, om de inte har gjort egna fylladaptrar.
Om man foljer de system som finns sa ar det olika kopplingar till de olika gaserna just for att undvika dessa problem.
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Jag har hört att det är farligt att blanda olika gassorter.

I Sverige är " autogas" gjord av naturgas men i västra EU av propan.
Finns det någon kunnig person här som kan förklara skillnaden och konsekvensen om man blandar.
Finns inget i Sverige som heter autogas, finns högkomprimerad naturgas ,CNG och så finns det LPG.
Om man inte "hemmasnickrar"anslutningar är det omöjligt att tanka fel.
Det troliga som hänt i Stockholm är väl att det uppstått ett läckage som antändts av något,om det varit en gasflaska som exploderat,hade det inte funnits något kvar av husbilen.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det troliga som hänt i Stockholm är väl att det uppstått ett läckage som antändts av något,om det varit en gasflaska som exploderat,hade det inte funnits något kvar av husbilen.
Tittar man på bilden, som finns på Instragram så ser det inte ut att ha varit eld med i det hela.
Liknar mer en form av explosion, tycker jag.

Mycket trist att kvinnan dog.

 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Tittar man på bilden, som finns på Instragram så ser det inte ut att ha varit eld med i det hela.
Liknar mer en form av explosion, tycker jag.

Mycket trist att kvinnan dog.

Mycket tragiskt.
den andra bilden pa samma konto ser man att det ar Metan I tanken jamte fyllstationen. Och vad jag kan se inte en LPG fyllstation.
Bilderna visa ocksa tydlig tank explosion, dock ingen brand. Bildelen ser ut som en Fiat, mig veterligen gor de inte CNG fordon till husbilar?

Saledes lutar det at en feltankning av betydligt hogre tryck an vad LPG tanken ar konstruerad for.
Vad som ar skrivet till bildtexten:

"Polisen har en pågående förundersökning med de nuvarande rubriceringarna allmänfarlig vårdslöshet, vållande till annans död samt vållande till kroppsskada för att kunna utreda omständigheterna."
Kalla: Instagram
TV4.se
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag har hört att det är farligt att blanda olika gassorter.

I Sverige är " autogas" gjord av naturgas men i västra EU av propan.
Finns det någon kunnig person här som kan förklara skillnaden och konsekvensen om man blandar.
Det är inte första gången detta händer. Troligen av samma anledning som tidigare, man tankar ”Fordonsgas”/biogas i tron att det är samma som LPG/gasol. Trycket för biogas är ca 200 Bar mot gasolens ca 5 Bar, inte konstigt att det smäller.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är inte första gången detta händer. Troligen av samma anledning som tidigare, man tankar ”Fordonsgas”/biogas i tron att det är samma som LPG/gasol. Trycket för biogas är ca 200 Bar mot gasolens ca 5 Bar, inte konstigt att det smäller.

Man undrar ju bara hur dom fixar adapters? Det är ju inte alla som kan svarva till en sådan?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Anslutningarna finns att köpa, du behöver svarva/gönga en mellandel som förbinder dem. Inte så komplicerat.

Kräver ju ändå en skaplig maskin/verktygspark plus en del kunskap, knappast sådant som vem som helst fixar hemma i sitt garage!
Och så undrar man varför dom gör det..? Gas till uppvärmning av husbilen mitt i sommaren? Vi gör av med motsvarade 1/2-1 P11
på en sommar och kör ändå kylskåpet uteslutande på gas. Eller har dom för sig att köra på det? I sådant fall, hur? F.ö. vad sitter där det exploderade på en sådan husbil som användes i det här fallet? Knappast gasflaskorna?
 
Toppen