• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garmin - Tomtom känsligt

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Min gamla superbra TOMTOM XL ONE var inte sittsäker. Nu har jag köpt en GARMIN för att de har möjligheten att för en dryg 1000 lapp ha livtids uppgradering av kartan.

Nu undrar jag om den jag köpt är felaktig eller om den har sämre mottagning än TOMTOM
Garminen tappar signal inomhus väldigt ofta , det gjorde inte TT. Reklamera??? Köpt
idag!!!!

F

F.d. 58689

Guest
Sv: Garmin - Tomtom känsligt

Inomhus? Har du inte den i bilen?

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Jag har och har haft diverse olika apparater och der verkar skilja mycket i känslighet.
I normalfallet spelar det kanske inte så stor roll om man har en helintegrerad med glasfiberkaross men med alkov och lite plåt blir det nog viktigt med känsligheten.
Testa i husbilen!

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jag har och har haft diverse olika apparater och der verkar skilja mycket i känslighet.
I normalfallet spelar det kanske inte så stor roll om man har en helintegrerad med glasfiberkaross men med alkov och lite plåt blir det nog viktigt med känsligheten.
Testa i husbilen!
Skall göras , men det är bra att sitta hemma och lära sig den nya maniken!

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Helt enkelt är det väl så att gps:en måste ha fri "sikt" till så många satelliter som möjligt, ju fler deso bättre. De apparater som syns fungera inne i byggnader och tunnlar gör det enbart pga intern extrapolering, och visar endast ett uppskattat värde.

Håkan

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Fri sikt ja helst , men tomtom använder samma sateliter i samma hus , jag märker skillnaden.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hvis du ser på tallene i lat/lon så skal de forandre seg om du flytter deg noen meter. I et trehus med tørrt papptak så kan du i teorien ha noe dekning.
I et armert betonghus - null mulighet for dekning. Det mange mottakere gjør er å fryse koordinatene fra siste mottak, noen og med info om hvilke sat den ser.
Det er nesten umulig å se om en har et frosset signal eller et live - untatt på desimalene i lat/lon data når en beveger seg 5 m elelr mer.

F

F.d. 50012

Guest

Livstids uppdatering av kartor innebär Apparatens livstid, inte din!

F

F.d. 12968

Guest

Jag kör med extra antenn på taket, och då funkar det OK

G

Göran & Carola

Guest

Jag kör med extra antenn på taket, och då funkar det OK

Jag har också en extra antenn till min nüvi, som jag använder när jag vill ligga i soffgruppen och lägga in rutter etc. Hänger då ut antennen genom takluckan, eller fäster den på insidan av luckan.
Vid körning räcker navigatorns inbyggda antenn vid placering av enheten på insidan av vindrutan.

F

F.d. 25023

Guest

Hej Sharky!

Vilken Garmin har du? Vi bytte precis vår Nuvi 660 till den nya 3790T, och märkte skillnaden direkt. 660 var inte dålig, tog också lite längre tid på sig att hitta satelliterna.

Detta borde ju inte vara något som helst problem för dig med din bil, på resten av egenskaperna är ju Garmin överlägsen TomTom. (Som vi tycker :))

Hoppas du kommer tycka likadant!
jyrki

F

F.d. 53012

Guest

GPS är inget som jag vurmar för längre min Zumo från Garmin är rena skämtet hittar inte till något som jag vill till det äe inte gator som jag är ute efter utan platser och det kan inte en GPS leta efter. Men bra pryl att ha för att se om det kommer sjö snart och hitta hem när man ta MC och drar iväg på några främmande vägar. Nej fram för terräng karta i GPS då blir det intressant. Eller är det väl jag som är dum i huvudet så skjut budbäraren som inte är helt ovanligt

F

F.d. 55397

Guest

GPS är inget som jag vurmar för längre min Zumo från Garmin är rena skämtet hittar inte till något som jag vill till det äe inte gator som jag är ute efter utan platser och det kan inte en GPS leta efter. Men bra pryl att ha för att se om det kommer sjö snart och hitta hem när man ta MC och drar iväg på några främmande vägar. Nej fram för terräng karta i GPS då blir det intressant. Eller är det väl jag som är dum i huvudet så skjut budbäraren som inte är helt ovanligt

Så länge OK delar ut gratis bilkartor så håller jag med ;) Även att jag skulle vilja ha terrängkartan för europa i en GPS....

Fördelen är ju ändock i stadstrafik och man ser ju ändå i tid den lilla avstickaren till sjön där man kan njuta av en liten rast som man annars bara susat förbi.

Toppen