• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garmin Street Pilot 2620

F

F.d. 58576

Guest
Vi har uppdaterat vår Garmin street pilot 2620 i april-07 till city nav. v07.detta fick inte plats på hårddisken,utan vi förlorade bl.a Spanien och Portugal.Det hade kommit till nya länder.Alternativet dade varit att förlora Skandinavien.Hårddisken i navigatorn är för liten och går inte att byta.Har kontaktat Garmin,som råder oss att byta apparat.Vi köpte navigatorn i febr.2005 för 13750:- finns det någon som vet om det går att koppla en extern hårddisk?

TSU 484 Avo och Laila

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Garmin Street Pilot 2620

Ett tips är att ladda in de länder ni tänker besöka och inga andra så bör det fungera.

F

F.d. 58576

Guest

Hej! Hur går det till.Då vi själv inte är så duktiga på sådant,har vi anlitat en återförsäljare och han kan inte.Kan någon annan? Vem?

Avo o Laila

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

TSU484;

Vet inte hur det funkar på Garmin. Men jag förmodar att du laddat ner filen på datorn och där kan se de olika filerna och dera funktioner. På Min TomTom var det också brist på plats för POI tex ställplatser, fartkamerafiler och fågellokaler som jag ville ha in. Jag tog då bort alla språk utom svenska. Slopade också kanarieöarna och postnummer i UK.
Allt innan jag laddade ner till GPS-en. Har allt sparat i datorn så att jag kan lägga in om jag får behov.

F

F.d. 52943

Guest

(Jag har just köpt en TomTom One XL Europe.
Någon som vet om man kan importera ställplatsfil från HBK eller om man måste lägga in platserna manuellt?)

Sorry - frågan flyttas till separat tråd- TomTom POIs

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest

Det går bra!
Om du hittar den, jag brukar ha svårt med det. :ball-icon:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Innan du gör något se till att med hjälp av TT Home säkerhetskopiera allt på TomTom till din dator.
Gå till den här hemsidan för fartkamerafiler och följ instruktionerna citerade/modifierade nedan:
1. Koppla ihop datorn och navigatorn med medföljande datasladd - då får man frågan i navigatorn om man vill koppla i hop den med datorn. Välj JA

2 Gå till Den här datorn och klicka på enheten TomTom One på min dator är det H men kan ha vilken bokstav som helst beroende på vad du har anslutet.

3. Leta reda på var kartorna ligger i TomTom- på min heter bibloteket Scaninavian (kan vara Western Europe) Maps. Öppna den och då ser du om du har någon gammal speedch fil.Om inte så hämta hem filen från sajten packa upp den (högerklicka på zip-filen packa upp) och kopiera över den till Tomtom ONE Scaninavian (kan vara Western Europe).

4. Koppla bort navigatorn från datorn genom att göra en säker bortkoppling med ikon nere till höger på skärmen och dra ur sladden. Toucha glaset och välj Ändra inställningar och gå vidare till Larma om IP då kan man scrolla fram 30 - 70- och 90 speedch filerna. Markera 30 och markera lägga till larm- välj antal meter förvarning och sedan larmsignal.Fortsätt likadant med resten 50-70-90.Välj inte att markera om en IP ligger längs rutten - lämna den rutan tom.

Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Vi har uppdaterat vår Garmin street pilot 2620 i april-07 till city nav. v07.detta fick inte plats på hårddisken,utan vi förlorade bl.a Spanien och Portugal.Det hade kommit till nya länder.Alternativet dade varit att förlora Skandinavien.Hårddisken i navigatorn är för liten och går inte att byta.Har kontaktat Garmin,som råder oss att byta apparat.Vi köpte navigatorn i febr.2005 för 13750:- finns det någon som vet om det går att koppla en extern hårddisk?

TSU 484 Avo och Laila

Hej!
Ser att du inte får svar på dina frågor utan helt andra saker dyker upp (?), tråkigt!

Men vi har också en Garmin street pilot 2620, vi daterade upp den till "City Navigator Europe V8 de lux all regions den 17/3-06 (V7 fanns i vår 2620 redan då vi köpte den i jan 2005)!

Att hårddisken i 2620 inte skulle klara detta är rent nonsens, har nyss kollat min pga dina problem, allt omfattas i den även stora delar av Östeuropa!

Vet inte om du fått fel vers V7 (= gammal!) eller om du har fått V8 (fanns för leverans redan från 25/2 -06!) och söker ladda den över V7, då kanske inte hårddisken räckar till?
Hårddisken ska annars räcka till även för andra kartografier t.ex också för USA!

Kolla först vilken version som du har resp fått! Vid fortsatta problem kontakta lämpligen "Sportmanchip tfn 031-939400, de finns på Bolshedens Industriväg 30, 427 50 Billdal", de har även service på Garmin och kan även hjälpa dig med med laddn av V8, om du inte fixar det själv.
/ Lycka till hälsar, Bengt 333

Senast ändrad:
F

F.d. 58576

Guest

Hej Bengt.
Jag har inte laddat ner något själv,utan det har återförsäljaren på orten.Trestads Mobil gjort.
När vi köpte GPSen i febr.2005 var det City nav. v6 i den.Sedan lät vi uppdatera till V07 i maj månad.
I slutet av juni 2006 lät vi uppdatera till city nav.europe v8,deluxe all regions.
Sedan i slutet av april 2007 lät vi uppdatera till v9.
När vi hämtade GPSen hos Trestads mobil fick vi reda på att kartmaterialet hade utökats och fick inte plats på hårddisken.Man kunde inte välja länder fritt,utan Garmin hade tre olika varianter.Dom valde att lägga in den varianten där bl.a Spanien och Portugal saknades.
Om vi ville ha Spanien och Portugal så gick det att orgna,men då skulle vi förlora Skandinavien istället.

Hälsningar Avo och Laila 377

:santa-2-icon:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej igen TSU484!
Uppfattade att din fråga från början gällde vers 7 (högst 8)!
I vers 9 (= Polen kommit till, saknas i vers 8), blir det som du anger, ett val för att få med Polen och nya POI's.

Vi tycker för vår del inte att uppdateringen vers 8 tillförde/ändrade så mycket att det var värt priset, vi har tänkt oss att avstå från vers 9. När det dessutom enligt generalagenten för Garmin inte går att utöka den interna hårddisken eller att utnyttja externt minne (detta enligt dagens tfn samtal med agenten) så stärks vi i dessa tankar betr vers 9.

Vi väntar oss sjunkande priser, bättre teknik & kartmtrl på GPS'er till vår/höst 2008, nya kartprogram "ingår på köpet". Vi subventionerar en ev ny GPS med utebliven uppdatering av vår Garmin 2620 (> 4 år), fungerar säkert även under 2008.

Vi vill inte stoppa in friska pengar i vår "gamla" Garmin 2620, den är trots allt > 4 år och tiden/tekniken springer ifrån den.
/ Ha det bra, Bengt 333

F

F.d. 58576

Guest

Tack för den fina dialogen! Stärker oss i vårt beslut att avvakta en bit in på 2008 innan vi
"byter upp oss". Har beslutat att behålla Street Pilot 2620 på stundande Spanientur febr-
april och tycker vi klarar oss ända ner genom Frankrike och sedan förlitar vi oss på vårt
sällskap och gamla hederliga kartor. (är tre bilar som kör samtidigt).
Vi önskar Er en trevlig julhelg och ett gott nytt 2008!

Hälsningar Avo o Laila i Uddevalla
:santa-3-icon:

Toppen