• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garmin SD kort fullt?

F

F.d. 52943

Guest
Vår relativt nya Garmin 1490 slutade funka efter att jag importerat en rutt till SD kortet. Vi är på resa i NordNorge och har importerat många rutter från Mapsource, som används för ruttplaneringen.

När jag tar ut kortet funkar navigatorn. Med kortet i går den inte att starta. Jag misstänker att kortet är fullt. Problemet är att jag inte har någon annan micro-SD läsare så att jag kan se/rensa kortet från gamla rutter. På kortet finns alla våra planeringsverktyg som Carnivals POI-filer med HBKs ställplatser, Campingar, Tömningsplatser mm. mm.

Irriterande!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Garmin SD kort fullt?

Vår relativt nya Garmin 1490 slutade funka efter att jag importerat en rutt till SD kortet. Vi är på resa i NordNorge och har importerat många rutter från Mapsource, som används för ruttplaneringen.

När jag tar ut kortet funkar navigatorn. Med kortet i går den inte att starta. Jag misstänker att kortet är fullt. Problemet är att jag inte har någon annan micro-SD läsare så att jag kan se/rensa kortet från gamla rutter. På kortet finns alla våra planeringsverktyg som Carnivals POI-filer med HBKs ställplatser, Campingar, Tömningsplatser mm. mm.

Irriterande!

Om du har laptopen med kan du kopiera innehållet på kortet över till ett med större minne. SD-kort bör finnas till försäljning inkl. kortläsare (USB) även i Nordnorge.

F

F.d. 52943

Guest

Har nu skaffat ett nytt SD-kort och en adapter så att jag kommer åt kortet från laptopen.
Kortet är inte fullt på långa vägar, men när jag försökte komma in på någon av mapparna hängde sig utforskaren.

Raderade alla data som navigatorn lagt till på det gamla kortet (=Garmin-mappen). Då funkade kortet igen. Laddade sedan ner en ny rutt från Mapsource - den dödade kortet - eller rättare sagt - kortet dödade GPSn.

Provade med det nya kortet. Funkar UA ända tills jag läste in en ny rutt från Mapsource. Sedan dog även det kortet.

Det låter som om jag måste ominstallera Mapsource - some shit happened!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest

Är inte någon dataexpert alls men kan det bero på SD kortet? Enligt Garmins kartinsall. står följande
Sätt i ett SD/microSD-kort i din GPS. Kortet måste vara på minst 2GB, men till
Nüvi/Zumo-serierna rekommenderar vi ett minneskort på minst 4GB, då
storleken på kartan växer för varje kartuppdatering.
Nüvi/Zumo-serierna har stöd för minneskort på upp till 16GB (dock inte highspeed).
Streetpilot-serien har stöd för minneskort på upp till 2GB
(dock inte high-speed):confused:

Bara en tanke.

F

F.d. 4220

Guest

Har nu skaffat ett nytt SD-kort och en adapter så att jag kommer åt kortet från laptopen.
Kortet är inte fullt på långa vägar, men när jag försökte komma in på någon av mapparna hängde sig utforskaren.

Raderade alla data som navigatorn lagt till på det gamla kortet (=Garmin-mappen). Då funkade kortet igen. Laddade sedan ner en ny rutt från Mapsource - den dödade kortet - eller rättare sagt - kortet dödade GPSn.

Provade med det nya kortet. Funkar UA ända tills jag läste in en ny rutt från Mapsource. Sedan dog även det kortet.

Det låter som om jag måste ominstallera Mapsource - some shit happened!

Låter som det är skräp i filen från mapsource. Om du testar med att skapa en minirutt, med bara en eller två nya punkter och lägger in den filen, kraschar det då med?

//Stefan

F

F.d. 52943

Guest

Har nu ominstallerat kartorna på datorn. Funkar!!
:yes:

alflen

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5692
Medlemskap
2028

Garmin har ett nytt program som heter BASE CAMP ladda ner deetta så fungerar det säkert bättre
MVH Lennart

Toppen