• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garmin på ipad, dålig upplösning!!!

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025
Hej!

Köpte Garmin Western europe appen idag till min padda!

Blev väldigt förvånad över att den verkar vara gjord för iPhone....

Dvs.. att det finns en knapp med 1X/2X.

Vilket ger ju sämre upplösning i 2X läget.

Väldigt dåligt tycker jag, när det stod att den var utvecklad för iPad och iPhone!

Någon som vet om det går att uppdatera den på nåt sätt!

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025
Sv: Garmin på ipad, dålig upplösning!!!

Samma med IgoPrimo. I jämförelse med min Garmin 3790 är iPad gps-apparna helt värdelösa. På vår semstertur i Norge tröttnade jag på Igo, återgick till "riktig" gps. (Trots att paddan för övrigt är kanon...)
Jag väntar otåligt på en app som kan matcha 3790'in, borde vara möjligt inom kort.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Garmin är gjord för iPhone vilket klart framgår (+tecknet fattas), iGO passar både iPhone och iPad med utmärkt upplösning men något stor ram som blir normal i nästa version.

I mitt tycke är iGO trots detta den bästa navigeringsappen i jämförelse med Navigon, Sygic och CoPilot, alla överlägsna fasta navigatorer tack vare iPads större skärm och att apparna ofta uppdateras och förbättras.

Sygic är anpassad för Retinaskärm med högre upplösning (iPad 3 och iPhone 4S).

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

I jämförelse med min Garmin 3790 är iPad gps-apparna helt värdelösa. På vår semstertur i Norge tröttnade jag på Igo, återgick till "riktig" gps. (Trots att paddan för övrigt är kanon...)
Jag väntar otåligt på en app som kan matcha 3790'in, borde vara möjligt inom kort.

Garmin 3790 har upplösning 800 x 480.

Nya iPad har upplösning 2048 x 1536.

Alltså en enorm skillnad till iPads fördel, har du kanske felaktig inställning?

iPhone 4 har upplösning 960 x 640, även det klart bättre än Garmin.

Senast ändrad:

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Garmin 3790 har upplösning 800 x 480.

Nya iPad har upplösning 2048 x 1536.

Alltså en enorm skillnad till iPads fördel, har du kanske felaktig inställning?

iPhone 4 har upplösning 960 x 640, även det klart bättre än Garmin.

Jag är väl medveten om att iPad har mycket hög upplösning, hel klart imponerande att tex titta på foton!
Det jag är väldigt missnöjd med är gps-apparnas dåliga utnyttjande av den höga upplösningen. Jag har i alla fall inte lyckats hitta någon inställning i Igo för att höja det. Hela grafiken är grov, bokstäverna på orter/gator överdimensionerade. Ungefär som att titta på en dålig bild på en 46" tv på en meters avstånd.
Synd, då iPaden för övrigt funkar riktigt bra som gps.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag är väl medveten om att iPad har mycket hög upplösning, hel klart imponerande att tex titta på foton!
Det jag är väldigt missnöjd med är gps-apparnas dåliga utnyttjande av den höga upplösningen. Jag har i alla fall inte lyckats hitta någon inställning i Igo för att höja det. Hela grafiken är grov, bokstäverna på orter/gator överdimensionerade. Ungefär som att titta på en dålig bild på en 46" tv på en meters avstånd.
Synd, då iPaden för övrigt funkar riktigt bra som gps.

Trots att jag har den gamla iPad 2 är min bild med iGO knivskarp!
Jag har försökt att lura ut vad som kan vara fel men kommer inte på något.
Det du kan göra är att avinstallera och installera på nytt, kanske något gick fel vid installationen?

Toppen