• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin ecoRoute

F

F.d. 14324

Guest
Hej, jag köpte en ny garmin gps i går och hittade en funktion under appar som heter: ecoRoute.
Jag har inte testat funktionen ännu men det verkar som man ska uppmuntras att köra mer miljövänligt och man får siffror på kostnaderna efter vad man matat in hur mycket bränsle bilen drar och hur mycket bränslet kostar.
Jag har forskat lite och det verkar som man kan köpa till en mackapär som man kopplar in i bilens obd2 uttag: https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/vag...height=425&width=680&inlineId=youtubeplayer04 och då ska gps:en känna av en massa saker via bilens datorsystem.
Garmin skriver så här:

Tillhandahåller anpassade mätningar som hjälper dig övervaka RPM, luft/bränsle blandning*, oljetryck*, oljetemperatur*, kyltemperatur, luftflöde, bränsleflöde*, lufttryck och ännu mer
Läser av diagnostiserade felkoder och gör det möjligt för dig att se över 4 000 felkoder och dess betydelse. Du kan även nollställa varningslampan som indikerar motorfel
Ger dig information om aktuell bränsleförbrukning som kan hjälpa dig att sänka bränsleförbrukningen
Enkla installationsanvisningar medföljer; I genomsnitt tar installationen 5 minuter

Det jag funderar på är om det är någon som har köpt till mackapären och i så fall: är det något att ha?
Nyfiken är jag men innan jag bränner en tusenlapp till så skulle jag gärna veta lite mer om hur eller om det fungerar. :)

Tillägg: det verkar gå att använda den ihop med android också: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.garmin.android.apps.mech&feature=search_result
Exakt hur det fungerar vet jag inte.
 
Senast redigerad av en moderator:

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Garmin ecoRoute

Hej
Jag har en men den fungerar inte tillsammans med min HB. Troligen är min bil för gammal (2005). Ska prova den på vår PB (2012) när jag har hittat uttaget på den.
Mvh. Klas
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Garmin ecoRoute

Tack Klas, då ska jag inte rusa iväg och köpa en direkt utan jag forskar vidare för att se om det passar till min husbil.
Uttagen brukar sitta framför knät på förarsidan ungefär, ibland bakom en lucka och det finns någon regel som bestämmer positionen och det ska inte krävas verktyg, men det kan ta en stund att hitta dem ibland.

mvh jocke
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Garmin ecoRoute

Hej
Så var det på våra tidigare bilar (Dodge och Nissan) men på vår nuvarande är allt så inbyggt så jag måste leta lite noggrannare.
Mvh. Klas
 
Toppen